Direct naar artikelinhoud

Fietsers hebben voortaan hun eigen straten

Sinds gisteren is in België de wet op fietsstraten van kracht. Fietsers mogen er de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's zijn er 'te gast': ze mogen niet sneller rijden dan 30 km per uur en ze mogen de fietsers niet inhalen.

"Dit is een belangrijke stap naar een duurzamer mobiliteit in onze stads- en dorpskernen", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Bij de fietsstraten horen twee nieuwe verkeersborden, zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 4 december 2012: eentje om het begin van een fietsstraat aan te duiden, eentje om het einde te markeren. Hiermee is de fietsstraat is nu dus officieel opgenomen in het Belgische verkeersreglement. Daardoor kunnen overal in ons land fietsstraten ontstaan.

"Fietsstraten zijn meer dan een symbool dat het belang van fietsen benadrukt", zegt De Cleen. "In het stedelijke gebied is er vaak geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Fietsstraten kunnen dan een goed alternatief zijn."

In de stad Gent werd in de zomer van 2011 in de Visserij de eerste fietsstraat van België in gebruik genomen, even later gevolgd door een tweede, aan de Trekweg. "Metingen hebben uitgewezen dat het fietsgebruik in die straten fel is toegenomen, en het autoverkeer in verhouding aanzienlijk is gedaald", zegt Martine De Regge, schepen van Openbare Werken en Mobiliteit van Gent. "We hopen dat we nu in andere steden en gemeenten navolging krijgen."

Volgens de Fietsersbond moet er wel nog aan de weginfrastructuur gesleuteld worden om van de fietsstraten een echt succes te maken. Zo moet het verkeer 'ontvlecht' worden: de fiets- en autostromen moeten uit elkaar worden gehaald om conflicten of ongevallen te vermijden. De Fietsersbond suggereert dan ook dat in de fietsstraten best eenrichtingsverkeer geldt, of dat de wegen enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer.

De weg versmallen of inrichten met verkeersdrempels zijn dan weer goede manieren om de automobilisten duidelijk te maken dat ze in een fietsstraat rijden en dus hun snelheid moeten aanpassen, terwijl duidelijke signalisatie moet verhinderen dat onwetende fietsers de fietsstraat missen en zich onnodig tussen het drukke autoverkeer begeven.