Direct naar artikelinhoud

Nieuwe etappe in helletocht Carrefour

Carrefour dook in het eerste halfjaar onverwachts in het rood en zendt voor het hele jaar een winstwaarschuwing uit, de vierde in één jaar tijd. De distributiegroep slaagt er maar niet in orde op zaken te stellen in haar Franse thuismarkt.

's Werelds op één na grootste retailer slikte in de eerste zes maanden een nettoverlies van 249 miljoen euro, terwijl analisten rekenden op een nettowinst van 31 miljoen. Twee eenmalige elementen wogen op dat resultaat: een waardevermindering van een half miljard euro - voornamelijk op de Italiaanse activiteiten - en een provisie van een kwart miljard voor belastingconflicten in Frankrijk, Brazilië en Colombia.

Maar ook operationeel loopt het niet los bij Carrefour. Midden juli waarschuwde de groep al dat haar courant (bedrijfs)resultaat met bijna een kwart zou dalen. Met een terugval van 989 tot 772 miljoen euro kwam die voorspelling uit.

Vooral de Franse markt, goed voor ruim 40 procent van de groepsactiviteiten, bezorgt Carrefour kopzorgen. De retailer slaagt er maar niet in de daling van de verkoop op die markt te stoppen (-0,2 procent in de eerste jaarhelft). De courante winst in Frankrijk dook met 40 procent naar beneden. "Carrefour heeft de prijzen voor voeding verhoogd (naar aanleiding van hogere verkoopprijzen bij zijn leveranciers, DT), maar zijn concurrenten niet. De prijspositionering van de groep blijft problematisch. Het verschil met grote concurrent Leclerc ligt zelfs op een tienjarig hoogtepunt. Dat uitte zich de afgelopen maanden in een verder verlies aan marktaandeel", zegt analist Kris Verheyen van KBC Asset Management. "Carrefour heeft bovendien veel hypermarkten, terwijl de consument steeds meer gespecialiseerde zaken verkiest."

Carrefour probeert zich aan te passen via de lancering van Planetwinkels, aangepaste hypermarkten waar producten in clusters worden aangeboden. De Planetwinkels die al bestaan, doen het volgens Carrefourtopman Lars Olofsson beter dan de hypermarkten, maar de vraag is of die formule op de lange termijn zal aanslaan. De groep wil tegen 2013 vijfhonderd hypermarkten in Europa in een nieuw kleedje steken. Carrefour gaat ook zijn prijzen in Frankrijk naar beneden herzien, in de hoop omzet en marktaandeel terug te winnen.

Goede voornemens

Ook Griekenland baarde Carrefour kopzorgen. Door de economische situatie in het Zuid-Europese land kiezen de consumenten er voor de goedkoopste producten. Die zijn vaak bij concurrent Alfa-Beta (Delhaize) te vinden. "Het grote verschil tussen beide is dat Delhaize streeft naar de laagste prijzen en dat het de Griekse belastingverhogingen op groepsniveau doorslikte", zegt een waarnemer. Alfa-Beta blijft marktaandeel winnen in Griekenland.

Deze zomer ging Olofsson, ondanks slechter dan verwachte resultaten in Frankrijk, nog uit van "een stijging van de omzet en van het courante resultaat in 2011".

Na de winstwaarschuwing voor de eerste jaarhelft midden juli, gingen analisten er al vanuit dat Carrefour die doelstelling niet meer zou halen. Zij gingen tot gisteren uit van een daling van 11 tot 15 procent van het courante resultaat dit jaar. Carrefour zei gisteren dat het verwacht dat dit resultaat met ongeveer 15 procent zal dalen. "Wij zullen dit jaar door de zure appel bijten", stelt Olofsson. Hij zegt dat Carrefour te veel focuste op de groei op korte termijn en die focus zal opofferen voor een "duurzame winst". Het valt nu af te wachten hoe al die goede voornemens zich zullen vertalen in sterkere operationele en financiële resultaten.

Het Carrefouraandeel verloor gisteren 0,46 procent op 18,56 euro. Sinds begin dit jaar daalde de koers met ruim 31 procent. Dat is fors meer dan bij concurrenten als Ahold, Wal-Mart en Delhaize.