Direct naar artikelinhoud

COLUMN

Jan Callebaut is communicatieadviseur en marktonderzoeker. Hij kijkt tweewekelijks naar mens, samenleving, media en politiek.

Wij Vlamingen worstelen al decennialang met ons zelfbeeld en ons imago. We hebben het moeilijk om ergens trots op te zijn. Wie zijn we voor onszelf en wie willen we zijn voor de andere zeven miljard mensen op deze planeet? We lijken het niet te weten. Meestal raken we niet verder dan driftig vendelzwaaien tijdens gedopeerde Franse wielerwedstrijden. We strompelen van de ene onhandige handleiding voor kandidaat-emigranten uit de Balkan naar de volgende Congolese flater. We hebben blijkbaar de gewoonte om ons aan andere mensen voor te stellen met nerveuze geforceerdheid en tenenkrullende bekrompenheid.

Moeilijk om zo sympathie los te weken. Begrijpelijk dat men ons vaak gesloten en moeilijk toegankelijk vindt. Conceited is vaak het gebruikte woord. Dit is niet de beste manier om mensen interesse te laten scheppen in onze exportproducten en in onze regio, laat staan om respect af te dwingen voor een wereldvisie met Vlaamse standpunten.

En zie, daar is er plots een vehikel dat al deze problematische observaties ontkracht en omverblaast. Een televisieprogramma dan nog wel. Eentje met een Engelstalige naam: Fans of Flanders. Bedoeld om hier wonende anderstaligen aan te sluiten op onze dagelijkse samenleving. Inburgering anno 2013. Een Vlaams promo-programma dus, maar... geen zelfingenomenheid, geen gekluisterde leeuw, geen kramp en zelfs geen camp. Geen onderwijzend vingertje of onnuttige zelfverdediging. Wel frisse onbevangenheid vol verleiding en openheid. Engelstalig en zonder schroom om wat hier in Vlaanderen gebeurt. Vertellend over onze actualiteit met een prettige zelfrelativering, second to none, in de bestaande communicatie over Vlaanderen. Vol enthousiasme sprekend met expats, anderstalige medeburgers, Europese diplomaten, Erasmusstudenten, toeristen, nieuwkomers, internationale onderzoekers, zakenlui op doorreis, importeurs, exporteurs en misschien ook met Vlamingen in het buitenland. Gemaakt in opdracht van een servicegerichte VRT door jonge creatieve mensen zonder vooroordelen maar vooral zonder korset van geschreven en ongeschreven regeltjes. Met als enig doel het leven in Vlaanderen te laten begrijpen en er, als het even kan, een genereuze, begripsvolle, affectieve relatie mee op te bouwen. "To know Flanders is to love Flanders!"

Dit is het Vlaanderen waar men van kan houden, waar ik anderen voor durf te interesseren. Een Vlaanderen dat zich goed in zijn vel voelt, dat zijn eigen kleine kantjes kent en herkent. Een rijk Vlaanderen dat zijn talenten ruimte geeft en dat hoopt dat de wereld hen wil verwelkomen. Met nieuwsgierige Vlamingen die niet de onbedwingbare behoefte voelen anderen de les te lezen. Vlamingen die willen delen en verwelkomen, die weten dat ze niet verder kunnen "zonder de anderen".

En ja er zijn kijkers, cumulatief net geen miljoen op de verschillende netten samen. Dagelijks meer dan duizend websitebezoekers, elke dag nieuwe Facebookfans en Twittervolgers. Ongetwijfeld erg veel anderstalige kijkers, want voor hen is dit bedoeld. Maar ik hoop dat ook veel autochtone Vlamingen hier op afstemmen. Dit is een aangename manier om in de spiegel te kijken. Fans of Flanders is een fijne manier om onszelf graag te leren zien.

Fans of Flanders, a love brand.