Direct naar artikelinhoud

Bedrijfswagens duurder voor werkgever

Veel bedrijven moeten binnenkort meer geld ophoesten voor de bedrijfswagens van hun personeel. Oorzaak is een nieuwe richtlijn van de Btw-Administratie over de aftrek van btw-kosten voor bedrijfswagens. 'De werkgevers zullen de gevolgen voelen', waarschuwt Jochen Bessemans van werkgeversorganisatie VOKA.

Vanaf dit jaar wordt uitgegaan van de werkelijk afgelegde privékilometers in plaats van het forfait van 5.000 of 7.500 privékilometers per jaar. Na meer dan vijftien jaar wordt die forfaitaire belasting dus afgevoerd. Voor de meeste werkgevers zal dat de bedrijfswagens duurder maken. "Bij een grotere bedrijfswagen kunnen die extra kosten snel oplopen tot enkele honderden euro's per jaar per werknemer", stelt Ivan Massin van Deloitte Belastingconsulenten in De Tijd. De ingrijpende wijziging is ingegeven door een wetswijziging van 1 januari 2011, maar ze zou ook voor 2011 moeten worden toegepast. Dat zal voor vele bedrijven een onverwachte kost worden aan het jaareinde.

Bedrijfswagens worden al langer geviseerd, ook door de regering. "Alweer een verdoken belasting op werknemers", zucht Jochen Bessemans. België beschikt over heel wat bedrijfswagens, en dat is volgens hem niet toevallig. "Door de extreem hoge loonlasten is een wagen een manier om een hoger loon te geven, zonder dat die loonlast de pan uitswingt." Volgens VOKA kan het dus niet anders dan dat de lastenverhoging ook wordt doorgerekend aan het personeel.

In ons land zijn zowat 300.000 bedrijfswagens in omloop die ook voor privédoeleinden worden gebruikt. "Zo'n hoge last is het niet voor de overheid. Wij stellen dus voor dat ze eerst naar domeinen kijkt waar ze meer inkomsten kan vinden, zoals de wachtuitkeringen."