Direct naar artikelinhoud

Reclamespots van universiteiten gewikt en gewogen

UNIVERSITEIT ANTWERPEN:

'Leren is Leven'

De UA wil dat laatstejaars aso en hun ouders de campagne minstens drie keer zien of horen. Daarbij zet de instelling vooral in op gedrukte media en de radio. Tom Palmaerts van jongerenmarktonderzoeksbureau Trendwolves: "De slogan klopt, maar blijft stroef. Iedereen weet al dat ze zich levenslang zullen moeten bijscholen."

KU LEUVEN:

'Ontdek jezelf, begin bij de wereld'

Studenten aantrekken doet de KU Leuven vooral via boodschappen op Studio Brussel. "Spots moeten gaan over mentors die je meenemen naar de toekomst. Deze insteek speelt perfect op dat gevoel in."

UHASSELT:

'Knowledge In Action'

Facebook staat centraal in de campagne van de UHasselt, die vooral werk wil maken van mond-tot-mondreclame. "Ik zou dit niet hanteren. Kennis is tegenwoordig downloadbaar, dat is al lang geen troef meer die je moet uitspelen."

UGENT:

'Durf denken'

Na jaren van grote mediacampagnes zweert de Gentse universiteit dit jaar de radio af. De nadruk ligt op Twitter- en Facebook-apps. "Je moet studenten doen geloven in een maakbare toekomst. In dat opzicht ben ik fan van deze leus. Durf te dromen, durf de toekomst tegemoet te stappen. Zelfs al lijkt het eng."

VUB:

'Redelijk eigenzinnig'

In Brussel moeten studenten via internetacties persoonlijk worden aangesproken. "Voor online kiezen, begrijpen jongeren. Dat wordt ook enorm gewaardeerd. Je moet natuurlijk wel beseffen dat een perfecte uitvoering noodzakelijk is voor een geslaagde e-campagne."