Direct naar artikelinhoud

5 miljard voor snoepjesgame

Wat het bedrijf achter succesgames als Call of Duty en World of Warcraft kan aanvangen met de maker van smartphone-hit Candy Crush Saga? Een hoop, denkt Activision Blizzard zelf: de markt voor mobiele games is immers hard aan het boomen. Al doet het bedrag van meer dan 5 miljard euro wenkbrauwen fronsen.

Activision Blizzard heeft Call Of Duty en World of Warcraft, twee videogamereeksen die elk bijna een miljard euro per jaar opbrengen. Verder heeft het bedrijf, onder zijn Activision-label, nog megafranchises als Destiny, Skylanders en Guitar Hero lopen, en onder de Blizzard Entertainment-merknaam verkoopt het eveneens succesvolle series als Diablo, Starcraft en Heroes of the Storm. Waarom telt zo'n bedrijf dan 6 miljard dollar (5,4 miljard euro) neer voor King Digital, het Ierse bedrijf achter mobiele hit Candy Crush Saga?

De activiteiten van de twee bedrijven lijken ver van elkaar te liggen: Activision Blizzard heeft vooral een fanatiek publiek rond zich geschaard, dat gamen als een hobby beschouwt. Candy Crush Saga is eerder gericht op een publiek dat spelen als een tijdverdrijf ziet, en het spelletje bovenhaalt wanneer het eventjes een paar minuten dood te slaan heeft.

Volgens Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick is dat net de clou: ze hadden nog geen succesvolle mobiele game-afdeling. "Het geeft ons de mogelijkheid om een nog groter publiek te bereiken", lichtte Kotick de overname toe.

Activision Blizzard is, met een jaaromzet van 4,65 miljard dollar (4,24 miljard euro), het grootste videogamebedrijf ter wereld. Maar dat miljardensucces haalt het uit de stevige groei die console- en pc-games de afgelopen twee decennia hebben doorgemaakt, niet uit de nieuwe groeipool die mobiele games zijn.

Meer nog: mobiele games, die vandaag goed zijn voor een wereldwijde samengestelde omzet van 29 miljard dollar (26 miljard euro) per jaar, zijn ondertussen al even groot als consolegames en internetspellen op de pc, en ze groeien steviger dan die twee klassieke gamevormen.

Vrouwelijk publiek

"Activision Blizzard heeft duidelijk gereageerd op de vraag van investeerders om wat breder te gaan sporen", zegt Paul Jackson, een consultant die de videogame-industrie bestudeert voor het Britse marktstudiebureau Ovum. "Ze waren nog niet zo aanwezig op de mobiele markt, én ze raakten niet bij het vrouwelijke gamerspubliek. Met deze deal zetten ze meteen een agressieve schrede op die 'casual' markt."

Alleen dat bedrag dat ze ervoor hebben neergeteld. 5,4 miljard euro, dat is - om het in perspectief te plaatsen - een pak meer dan de 3,6 miljard die mediaconcern Disney de afgelopen jaren twee keer heeft neergeteld voor achtereenvolgens stripuitgeverij Marvel en Lucasfilm, het bedrijf achter de Star Wars-reeks.

En nu leggen ze méér centen neer voor een bedrijf dat in essentie maar één hitspelletje heeft? "Vergis je niet: King Digital is groot", zegt Jackson. "Het bedrijf haalt 450 miljoen euro binnen per kwartaal. Maar de vraag is toch of Activision Blizzard zijn strategie op een periode van twee tot drie jaar goed heeft doordacht: het verleden leert ons dat mobiele games op korte termijn enorm succesvol kunnen worden, maar ook weer erg snel kunnen afkalven."