Direct naar artikelinhoud

De Lijn schrapt voor 42 miljoen euro aan weinig gebruikte busritten

Bussen schrappen, gebouwen verkopen en besparen op personeel. De Lijn heeft belangrijke knopen doorgehakt in een besparingsplan dat 60 miljoen euro moet opleveren. De grootste hap, 42 miljoen euro, verdwijnt uit het aanbod aan buslijnen. 'Verder kunnen we niet gaan'.

Na een moeizame vergadering van meer dan vijf uur ging de raad van bestuur akkoord met het besparingsplan van directeur-generaal Roger Kesteloot. Die goedkeuring is broodnodig, wil De Lijn haar operationeel verlies terugschroeven. Ze slorpt jaarlijks zowat 1 miljard euro op, waarvan 85 procent dient om haar exploitatietekort te dekken. Naast een structureel tekort van 40 miljoen euro, liep de vervoersmaatschappij dit jaar ook 20 miljoen euro mis door de (gestegen) kosten van exploitanten en leveranciers.

Er wordt flink gehakt in het aanbod. Vooral erg vroege en late bussen hangt het zwaard van Damocles boven het hoofd. "Tijdens de daluren op weekdagen moet de frequentie naar 120 minuten", staat er te lezen in het plan. De directie wil ook de afstand tussen haltes vergroten en haltes buiten woongebieden schrappen.

De Lijn houdt ook rekening met het aanbod van de NMBS: lijnen die parallel lopen aan spoorlijnen, verdwijnen uit het aanbod. In de steden worden stadslijnen vervangen door streeklijnen, die via de ring van de stad zullen rijden. Ook de avond- en nachtdiensten wordt er ingekrompen.

"Verder kunnen we niet gaan, we zitten op ons tandvlees", zegt voorzitter Jos Geuens.

Snijden in eigen vel

Dat alles moet iets meer dan 23 miljoen euro opleveren, zeven twaalfde van de totale 42,26 miljoen euro. In Antwerpen (5,75 miljoen euro) verdwijnen de meeste bussen van de tabellen, gevolgd door Vlaams-Brabant (5,36 miljoen euro), Oost-Vlaanderen (5,34 miljoen euro) en West-Vlaanderen (5,22 miljoen euro). In Limburg (1,455 miljoen euro) zijn de besparingen het minst te voelen. De provincies krijgen de opdracht om woon-werk en woon-school verkeer "zoveel mogelijk" te sparen. Waar mogelijk worden afgeschafte lijnen vervangen door een taxidienst of een belbus.

De Lijn zal ook nog 8,4 miljoen euro besparen op exploitanten en leerlingenvervoer. De verkoop van gebouwen, voornamelijk stelplaatsen, levert nog een extraatje van bijna zeven miljoen euro op.

Tot slot snijdt De Lijn ook in eigen vel. Ze wil 9,4 miljoen euro intern besparen, vooral door gepensioneerde werknemers niet te vervangen. Tegelijk zullen personeelsleden productiever te werk moeten gaan.

De vakbonden roepen voorlopig niet op tot staking. Op 27 februari volgt er paritair overleg. Tot dan komen er geen acties. Jan coolbrandt (ACV): "Tenzij onze mensen op de werkvloer daar anders over denken. We zijn in ieder geval bezorgd. Dit plan gaat 600 banen kosten. Volgens de directie kan dat zonder naakte ontslagen. Maar daar hebben we sterke twijfels bij." De drie vakbonden verspreiden morgen een pamflet bij de werknemers.

Opmerkelijk: over tariefverhogingen werd gisteren geen woord gerept. Nochtans zullen de voervoersontvangsten dit jaar ruim een miljoen lager liggen dan vorig jaar. "Prijsverhogingen liggen niet binnen onze bevoegdheid. Alleen de regering kan daarover beslissen", aldus Geuens.(adb)