Direct naar artikelinhoud

Wetgeving voor e-bikes op komst

Honderdduizenden elektrische fietsen rijden er rond in ons land. Maar een heldere wetgeving was er nog niet. Die komt er eindelijk, vanaf 1 oktober.

Eén stalen ros op de drie dat vandaag verkocht wordt, draagt een motortje. Vorig jaar werden er zo bij de fietshandelaars alleen al meer dan 140.000 verkocht. Vanaf 1 oktober komt er ook een duidelijke wetgeving, die minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gisteren voorstelde.

Voor de gewone elektrische fiets, die 95 procent van de verkoop uitmaakt, verandert er niets. Bestuurders van een tweewieler die 25 kilometer per uur haalt als je de pedalen rustig ronddraait, vallen in dezelfde categorie als gewone fietsers.

De nieuwe wetgeving focust op de zogenaamde 'speed pedelecs', waarmee je vlotjes 45 kilometer per uur rijdt. "Voor deze fietsen gelden grotendeels dezelfde regels als voor bromfietsen", zegt Sven Heyndrickx, woordvoerder van de FOD Mobiliteit en Vervoer. "Ze moeten ingeschreven worden, een kleine nummerplaat dragen en verzekerd zijn."

Nieuw verkeersbord

Ook een helm is verplicht, het maakt niet uit of dat een fiets- of bromfietshelm is. Net als bromfietsen moeten snelle elektrische fietsen op het fietspad rijden op wegen waar de maximumsnelheid 50 overschrijdt. "Toch zijn er nog verschillen in de regelgeving: zo mag een speed pedelec tegen de richting een eenrichtingsstraat in rijden, bromfietsen niet." Daarom komen er speciale verkeersborden voor elektrische fietsers - afgebeeld als een bromfietser boven de letter P.

Opmerkelijk is dat de vele regels enkel van tel zijn voor de vliegensvlugge modellen, die amper 5 procent van de elektrische fietsenverkoop vertegenwoordigen. "Maar verwacht wordt dat de verkoop van dat type fietsen ieder jaar met 7 procent zal stijgen", zegt Philippe Decrock van mobiliteitsvereniging TRAXIO. "Dertigers en veertigers gaan die snelle tweewielers steeds vaker gebruiken voor woon-werkverkeer, zeker als er in de toekomst betere infrastructuur - zoals fietsostrades - volgt."

Bellot wil elektrisch fietsen nog meer aanmoedigen door ze fiscaal aftrekbaar te maken. Daarvoor gaat hij onderhandelen met Volksgezondheid en Financiën.