Direct naar artikelinhoud

Camera op het dashboard wint aan populariteit

Steeds meer automobilisten installeren een camera op hun dashboard. Om indruk te maken op hun maten, of omdat ze harde bewijzen willen als het tot een aanrijding komt. De verzekeringssector is alleszins geen tegenstander.

"We zien twee types kopers", vertelt Julie Stordiau, persverantwoordelijke bij winkelketen Makro. Daar liggen de dashcams sinds een jaar in de rekken, en volgens Marco - dat geen verkoopcijfers wil vrijgeven - vliegen ze vlot de deur uit.

"Je hebt chauffeurs die houden van James Bondachtige gadgets en die hun vrienden willen imponeren met hun rijkunsten. Anderen zien zo'n dashcam als een functioneel instrument, waarmee ze bewijsmateriaal kunnen verzamelen als het ooit tot een ongeval komt."

Wie al eens het internet afschuimt op zoek naar spectaculaire filmpjes, is ongetwijfeld al op de dashcam gestoten: wie erin slaagt een aanrijding te filmen, zet de beelden niet zelden online. Vooral vanuit Rusland komt een stroom compilaties van waanzinnige auto-ongevallen, gecapteerd vanop de eerste rij.

In ons land blijven de dashcam en de bijbehorende stoere filmpjes nog een zeldzaamheid. Touring kent alvast geen dossier waarbij beelden van de autocamera doorslaggevend waren, Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringssector, evenmin. Al is woordvoerder Wauthier Robyns niet verbaasd door de toenemende populariteit van het toestel. "Elektronica wordt steeds betaalbaarder, en ook in de verzekeringswereld leeft veel aandacht voor technologische ontwikkelingen in de auto-industrie."

De sector is het concept van de dashcam dan ook niet ongenegen. "Het gebeurt wel vaker dat verzekeraars een ongeval analyseren, en achterblijven met het gevoel dat ze toch niet alle omstandigheden kennen. Of ze komen mensen tegen die alleen staan met hun versie van de feiten. Soms leeft het gevoel dat die persoon gelijk heeft, maar simpelweg geen bewijs heeft. Dan kan zo'n camera zeer nuttig zijn."

Volgens Robyns zijn er nog geen verzekeringsmaatschappijen die het gebruik van een dashcam verplichten, of aanbieden in ruil voor een lagere premie. Al gaan we duidelijk die richting uit. "In het buitenland worden zwarte dozen in wagens of intelligente systemen steeds vaker gebruikt. Zo bestaat er een systeem waarbij ouders die hun wagen uitlenen aan hun kinderen, een sms'je krijgen als zoonlief te snel rijdt."

Wie nu heil ziet in een dashcam, moet wel even nadenken alvorens de beelden zomaar op YouTube te zwieren. "Bewijsmateriaal van een ongeval waarbij je zelf betrokken bent, of hebt zien gebeuren, is absoluut toegelaten. Die beelden mag een chauffeur overmaken aan de politie of de verzekeraar", legt Eva Wiertz van de Privacycommissie uit. "Wat niet mag, is de beelden op het internet zetten als mensen of nummerplaten herkenbaar zijn."