Direct naar artikelinhoud

Sportauto's vrij van CO2-limiet

Producenten van grote auto's die veel CO2 uitstoten hoeven wellicht niet te voldoen aan de nieuwe Europese uitstootrichtlijn. BMW, Porsche en co. zouden zich mogen onttrekken aan de gemiddelde maximumuitstoot als de kleine auto's zich houden aan aanzienlijk strengere uitstootnormen.

DE TIJD

BRUSSEL l De Europese Commissie heeft dat in een intern document laten doorschemeren. Het volledige nieuwe Europese wagenpark zou vanaf 2012 alsnog voldoen aan een gemiddelde uitstoot op of onder 130 gram koolstofdioxide per kilometer.

Het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung wist de hand te leggen op het interne document waarbij van de producenten van grote en zware auto's ter compensatie voor de vrijstelling wel wordt geëist dat ze de CO2-uitstoot van de door hen geproduceerde auto's continu blijven verlagen. Voor de producenten van kleine, lichte auto's die weinig CO2 uitstoten, geldt alleen de eis dat hun wagenpark aan de opgelegde norm voldoet, zonder daarna nog verder te moeten dalen.

De Commissie zou nog geen eensgezindheid hebben bereikt over de hoogte van de boetes voor producenten die na de invoering van de richtlijnen in 2012 toch de normen overschrijden. Het zou gaan om boetes van 10 tot 150 euro per gram te veel uitgestoten koolstofdioxide.

Het huidige voorstel legt de autoproducerende concerns een maximumuitstoot van 130 gram koolstofdioxide per kilometer op. Die norm zou vanaf 2012 in de hele Europese Unie moeten gelden. Hij zou niet gelden voor elk geproduceerd model, maar voor het gemiddelde van het volledige modellengamma. Daardoor kan een model dat bijvoorbeeld 170 gram CO2 per kilometer uitstoot, worden gecompenseerd met bijvoorbeeld twee modellen die 110 gram CO2 per kilometer uitstoten. Producenten van luxe- en sportauto's beschikken vaak echter niet over dergelijke modellen. En Daimlerdochter Smart verkoopt niet genoeg zuinige tweezitters om de uitstootgemiddeldes van de Mercedes-Benzen tot op of onder 130 gram CO2 per kilometer te krijgen. De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van zowel BMW als Mercedes bedraagt meer dan 180 gram per kilometer. Producenten en analisten zijn ervan overtuigd dat het voor die concerns onmogelijk is hun gemiddelde uitstoot vóór 2012 met 50 gram per kilometer te verlagen.

Het waren vooral de Duitse automerken onder aanvoering van Daimler, BMW en Porsche die de afgelopen jaren in Brussel en Berlijn stevig gelobbyd hebben om in ieder geval een uitzonderingspositie voor luxeproducenten te verwerven. Daarbij weten de producenten zich ondertussen verzekerd van de steun van de Duitse bondskanselier, Angela Merkel. Tegelijkertijd zoeken de autoproducenten naarstig naar andere oplossingen. Zo zien analisten in de pogingen van Porsche om Volkswagen over te nemen niet alleen een financiële drijfveer. Door Volkswagen over te nemen zou Porsche immers ook de zuinige en weinig koolstofdioxide uitstotende modellen van Volkswagen, Skoda, Seat en Audi mogen meetellen in zijn CO2-berekening.

BMW toont zich alvast bereid mee te werken aan een klimaatvriendelijker aanpak. In een open brief samen met twaalf andere sectorgenoten, waaronder General Motors, Ford en Peugeot-Citroën, houdt de Duitse autobouwer een pleidooi voor een coherent beleid dat de consumenten stimuleert milieuvriendelijke auto's te kopen.