Direct naar artikelinhoud

Wegpolitie slaat alarm

'We trekken aan de alarmbel, want de veiligheid en dienstverlening voor onze burgers komen zwaar in het gedrang.' Dat zegt de top van de federale wegpolitie in een rapport aan de minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Dit zijn de grootste pijnpunten en mogelijke oplossingen.

Wie gaat terroristen achtervolgen?

Volgens het rapport tonen de eerste analyses aan dat de terroristen van de aanslagen in Frankrijk en België voornamelijk de auto gebruikten om zich zowel nationaal als internationaal te verplaatsen. Omdat er alsmaar meer controles zijn in luchthavens en stations zullen ze dat in de toekomst nog vaker via de snelwegen doen. "Maar het personeelstekort laat ons niet toe om die terreurdreiging op een gepaste manier op te volgen. Bovendien hebben we te weinig volk om eventuele achtervolgingen in te zetten als het systeem voor nummerplaatherkenning een 'hit' geeft."

Minister Jambon kondigde aan om onze Belgische snelwegen uit te rusten met 267 camera's met nummerplaatherkenning en liet verstaan dat daarvoor 200 mensen worden aangeworven. "Maar ook het verouderde materiaal laat ons niet toe om de terreurdreiging correct op te volgen. Bovendien draagt het verminderd aantal patrouilles bij tot de terugkeer van een aantal andere vormen van criminaliteit die helemaal verdwenen waren, zoals ladingdiefstallen in de provincie Luik."

Nu al personeelstekort van 23,5 procent

Bij de federale wegpolitie was er op 1 september 2016 een algemeen personeelstekort van 23,5 procent. Dat is sindsdien weinig verbeterd. Bij een ongeval duurt het daarom steeds langer vooraleer de wegpolitie ter plaatse is. Gedurende de weekdagen is één op de drie signalisatieteams afgeschaft, terwijl de helft van de mobiele patrouilles niet uitrijdt. In het weekend is 80 procent van de signalisatieteams 's morgens niet beschikbaar terwijl dat 's middags 50 procent is. "Nochtans is het erg belangrijk dat de politie snel ter plaatse komt bij een ongeval. Niet enkel om ervoor te zorgen dat de hulpdiensten vlot kunnen passeren, maar ook zodat er geen nieuwe incidenten gebeuren", leest het rapport.

Bovendien nemen ook de files toe als de politie er langer over doet om ongevallen af te handelen.

12 maanden verkeersveiligheid niet 1 maand BOB

Moeilijk te realiseren door het personeelstekort: het aantal doden op onze snelwegen terugdringen. "Het aantal dodelijke ongevallen of incidenten met zwaargewonde slachtoffers dreigt toe te nemen op middellange termijn als er geen maatregelen getroffen worden op korte termijn", zegt het rapport. Daarnaast hebben de agenten geen marge om 's nachts acties zoals alcoholcontroles uit te voeren. "Terwijl preventie net zo belangrijk is. In plaats van één maand BOB-campagne willen wij twaalf maanden in een jaar aan verkeersveiligheid werken", zegt Frédéric Fortunato van politievakbond NSPV.

Daarnaast stelt het document dat het verminderd aantal patrouilles op onze snelwegen sommige bestuurders er mogelijk toe aanzet om zich niet meer aan de wegcode houden.

36 procent is ouder dan 50

De gemiddelde leeftijd bij de federale wegpolitie lag op 1 september van vorig jaar op 44,2 jaar. Bovendien is 36 procent van de leden van de wegpolitie ouder dan 50. "Hierdoor vermoeden we dat één op de drie leden binnen de vijf à tien jaar op pensioen zal gaan", zegt het rapport. "We verliezen zo niet alleen een belangrijk deel van onze mensen, maar ook een groot deel van onze ervaring op het terrein. Daarom is het belangrijk dat we snel over nieuwe, jonge krachten beschikken die door de oudere garde bijgestaan kunnen worden tijdens de overgang."

Daarnaast ligt ook het moreel bij de wegpolitie laag. "Om de tekorten op te vangen, werken heel wat van onze leden een groot aantal uren: meer dan de toegestane normen. Dat verhoogt het risico op werkongevallen, ziekte en gezinsproblemen."

Oplossingen?

Het rapport stelt ook oplossingen voor. Zo vraagt de top van de wegpolitie onder meer dat er geen beroep meer wordt gedaan op hun mensen voor andere taken. Leden die momenteel ingeschakeld worden voor het Kanaalplan (de Brusselse strijd tegen terreur), zouden meteen terug moeten kunnen keren. Op lange termijn wil de wegpolitie meer mensen, meer publiciteit voor hun diensten op de politieacademies en een aanwervingsreserve om de vele pensioenen op te vangen.

Het kabinet van binnenlandminister Jan Jambon is zich bewust van de pijnpunten. "Wat het materiaal van de wegpolitie betreft, zijn we al volop bezig aan een inhaalbeweging. Daarnaast hebben we de laatste tijd veel ingezet op terreurbestrijding, maar dan voornamelijk bij diensten die rechtstreeks met terrorisme te maken hebben. We kijken wel zeker nog hoe we aan de personeelsproblemen bij de wegpolitie tegemoet kunnen komen", zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck.

"We beseffen dat het personeelsprobleem niet van vandaag op morgen opgelost raakt, maar zorg tenminste voor een plan op lange termijn", reageert NSPV'er Frédéric Fortunato.