Direct naar artikelinhoud

Politici doen kassa van boekenwinkel rinkelen

Drie maanden voor de verkiezingen liggen de boekenrekken vol politiek leesvoer. Politici staan te springen om hun ideeën te delen. En uitgevers zien daar brood in.

Sinds gisterochtend ligt het nieuwe essay van Wouter Van Besien in de winkel. In Beter pleit de voorzitter van Groen voor een maatschappelijke ommekeer. De regeringen in ons land moeten inzetten op een duurzame en kwaliteitsvolle samenleving.

Zijn timing, vlak voor de verkiezingen, is uiteraard geen toeval. De politicus schrijft een boek en hij weet wanneer dat moet. De rekken liggen bomvol met interviewbundels, essays, pamfletten en analyses. Een greep uit het aanbod: Zonder taboes van Didier Reynders (MR), De verschilligen van Caroline Gennez (sp.a), Zwart en wit van John Crombez (sp.a), Een beter België van Guy Verhofstadt (Open Vld), Het moedige midden van Wouter Beke (CD&V), De eerste steen van Steven Vanackere (CD&V), In de machinekamer van de politiek van Servais Verherstraeten (CD&V).

Je kunt je afvragen of een boek pennen nu een zinnige investering is van tijd en energie. Veel Wetstraatboeken lijken bliksemsnel op tweedehandsbeurzen te belanden.

Voor politici heeft een boek het voordeel dat ze hun boodschap voor een keer niet hoeven samen te persen in een geluidsfragment van 10 seconden of een tweet van 140 tekens. Het geeft hen de kans om hun gedachtegang te onderbouwen. Zo heeft Van Besien maanden gewerkt aan zijn boek. Het levert ook wat prestige op.

Non-fictie

Voor uitgevers zijn politieke boeken om een aantal redenen interessant. Non-fictie doet het traditioneel goed in Vlaanderen. Zeker als er een bekende mediafiguur op de omslag staat, die in tv-programma's mag opdraven met zijn nieuwe werk in de hand.

"Bovendien is het financiële risico klein", zegt Jef Maes van de boekenfederatie Boek.be. "Politieke partijen zorgen zelf voor een vaste afname, boeken die ze verkopen aan leden en sympathisanten. Zo ben je als uitgever bij aanvang al zeker dat er geen rampen zullen gebeuren."

Politieke schrijfsels zijn een zekere investering, een godsgeschenk in de noodlijdende boekenmarkt van vandaag. Het mag dus niet verbazen dat uitgever De Bezige Bij zelf Van Besien polste om een boek te schrijven in aanloop naar de verkiezingen.

Het enige nadeel is de beperkte houdbaarheidsdatum. "Voor de verkiezingen zijn veel mensen geïnteresseerd. Maar daarna valt de verkoop helemaal stil", vervolgt Maes.

Kassucces

Qua populariteit is er overigens een groot verschil tussen boeken over politiek zelf en boeken over of met een politicus. Ter illustratie: als Beter 2.000 keer over de toonbank gaat, zal De Bezige Bij tevreden zijn. Van het kookboek van Steve Stevaert (sp.a) werden daarentegen 20.000 exemplaren verkocht. Van het dieetboek van Bart De Wever (N-VA) ongeveer 16.000.

Uitzonderingen zijn Hoe durven ze van Peter Mertens, de voorzitter van PVDA+. Van zijn boek over de crisis werden 19.000 exemplaren verkocht. Ook Rechts voor de raap van Jean-Marie Dedecker (LDD) was een kassucces.