Direct naar artikelinhoud

'Sociale media: driemaal daags, vlak voor het eten'

16 februari 1968: wordt geboren in Geel

1986: gaat een beetje rechten en een beetje communicatiewetenschappen studeren, maar vooral het leven bestuderen

1995: begint in de reclame bij TBWA, waar André Duval baas is

1996: André Duval begint met Guillaume Van der Stighelen een eigen bureau, Jens Mortier volgt hem

1999: wordt managing partner en creatief directeur bij DuvalGuillaume

2004: richt mee de mortierbrigade op

Hoe bent u in de media terechtgekomen?

"Ik huurde een appartement bij Marc Duval, de broer van André. Marc heeft mij aangespoord om eens aan te kloppen bij André, want die was 'baas van een reclamebureau in Brussel'. En een paar maanden later was hij ook mijn baas."

Welke kranten en tijdschriften werden er vroeger bij u thuis gelezen?

"In de eerste plaats Humo, natuurlijk. Die werd er niet alleen gelezen, maar ook geschreven en in elkaar geniet. En verder allerlei kranten en tijdschriften en boeken uit binnen- en buitenland. Rolling Stone, Vrij Nederland, Oor... Playboy... Gelezen, was het toch?"

Welke leest u nu?

"Humo nog steeds, en ik ben ook geabonneerd op De Standaard en De Morgen. Op kantoor krijgen we nagenoeg alle Belgische kranten en tijdschriften, die neem ik iets diagonaler door. En ik maak gretig gebruik van alle online-nieuwsmedia."

Wat zijn uw favoriete radio- en tv-programma's?

"Studio Brussel houdt mij jong, Radio 1 houdt mij op de hoogte. Op tv staat Canvas voor mij centraal, met nu en dan een uitstapje naar andere zenders. Zo ben ik opnieuw geweldig aan het genieten van Van vlees en bloed. Met zoveel zorg geschreven, gefilmd, geacteerd, gecomponeerd... Grote klasse. En verder volg ik zowat alle series van HBO en gelijkgestemden."

Volgt u de media via de klassieke kanalen of via de nieuwe media?

"Via alle mogelijke kanalen. 's Morgens bij het ontbijt kan ik niet zonder de papieren krant, 's avonds niet zonder Humo. En overdag ben ik voortdurend online. In de vooravond durf ik zelfs al eens naar teletekst te kijken!"

Gebruikt u sociale media zoals Twitter en Facebook?

"Ja hoor. Ik zit op Twitter, op Facebook, op LinkedIn, gebruik Spotify sinds kort. Driemaal daags, vlak voor het eten. Anders kom je niet meer aan werken toe."

Hoe zou u uw job zelf omschrijven?

"Ik denk dat ik een van de mooiste jobs ter wereld heb. Elke dag opnieuw werken we met een geweldige ploeg aan slimme strategieën, vernieuwende creaties en businessinnovatie, voor een selecte groep van klanten. Zeer gevarieerd werk, en heel leuk."

Wat is uw mooiste herinnering in de media?

"De maandagochtenden in Het Geluidshuis samen met mijn vader, voor de opnames van de Humo-radiospots. Daar heb ik heel veel geleerd: nooit te snel tevreden zijn, elke keer opnieuw proberen iets heel goeds af te leveren, jezelf nooit herhalen, durven schrappen, blijven prutsen tot echt elk detail goed zit. Lef hebben ook, en respect voor je publiek. En dat je eigenlijk geen weekends meer hebt als je iets goeds wilt doen op maandagochtend."

En de slechtste?

"Zie ook hoger: het moment dat de laatste Humo-spot erop zat, maandagmiddag 21 november. Dat was toch wel een behoorlijk emotioneel moment, die laatste ochtend in de krantenwinkel."

Wie bewondert u in de media?

"Take a wild guess! Welja, mijn vader, en verder alle mensen die harder werken en meer durven dan de anderen. Woestijnvis en nieuwkomer Shelter. Jan Van Biesen. Tom Van Dyck. Rudy Vandendaele. De Dewaele Brothers en hun Radio Soulwax project."

Wat zou u doen als u niet in de media zou werken?

"De krant rondbrengen die je nu aan het lezen bent. Rond Nieuwjaar zal ik eens aanbellen!"

Hebt u een ambitie die u nog wilt verwezenlijken voor u met pensioen gaat?

"Wij proberen het beste reclamebureau ter wereld te worden, dat pensioen is dus nog niet voor meteen. En gelukkig maar, want ik doe het ontzettend graag."