Direct naar artikelinhoud

'Ik ben fout. Maar wil je wel remmen aub?'

Een huiveringwekkende verkeerscampagne van de Nieuw-Zeelandse overheid slaagt waar andere reclameboodschappen falen. Het onlinefilmpje grijpt kijkers naar de keel. 'Omdat het in tijden van dolle verkeersagressie vraagt om zachtaardigheid en empathie.'

Een bestuurder van een 4x4 voegt zonder kijken in op een grote baan, terwijl een aanstormende chauffeur nadert in een te snel rijdende wagen. Dat ze zullen botsen staat in de sterren geschreven.

Aangrijpend

Doch het beeld verstild. De twee mannen stappen uit, en kijken elkaar verschrikt aan. "Sorry", zegt de man die zonder kijken invoegde. "Ik ben in fout. Maar wil je asjeblieft afremmen? Mijn zoon zit op de achterbank."

"Kan ik niet doen", antwoordt de aanstormende chauffeur. "Je had maar moeten uitkijken." De invoeger probeert het nogmaals, maar tevergeefs. De aanstormer wil niet wijken. En dus stappen beide chauffeurs hun wagen weer in. Om drie seconden later frontaal te botsen.

Met de slogan 'Mensen maken fouten. Vertraag' wil de Nieuw-Zeelandse overheid automobilisten doen nadenken over hun rijgedrag. Dat het filmpje aangrijpt, bewijst de viraliteit ervan online. Geen nieuwssite of socialemediagebruiker die het filmpje uit de andere kant van de wereld niet opmerkte, sinds het zondag gepost werd.

Christelijke boodschap

Maar waarom is het zo doeltreffend? "Het flimpje getuigt van een inlevingsvermogen dat ik nooit gezien heb in een verkeerscampagne", vertelt Marc Fauconnier, CEO van reclamebureau Famous. "In tijden van dolle verkeersagressie spreekt zo'n boodschap mensen aan. Iedereen ergert zich wel eens aan een rijschoolwagen of oudere vrouw achter het stuur. Op zulke momenten zouden we echter net empatisch en zachtaardig moeten zijn."

Volgens Fauconnier is het dan ook de verdienste van de makers dat ze een verkeersongeluk vanuit een andere context durven belichten. "Het is verrassend: niet het onverantwoord rijgedrag staat in de schijnwerpers, maar het begrip om de fout die gemaakt wordt. Dat is een subtiele en genuanceerde boodschap. In tegenstelling tot de meeste verkeersfilmpjes die karikaturaal en sensationeel zijn, met ketchupbloed dat aan de vooruit plakt."

De reclamemaker noemt het een bijna christelijke boodschap. "Fouten zijn diepmenselijk. Geen wonder dat zulk een mooie waarden mensen raken."