Direct naar artikelinhoud

Google en Microsoft in de boksring

Een linkse, een rechtse en weer een linkse: als boksers draaien Microsoft en Google om elkaar heen. De aankondiging van Google dat het een eigen besturingssysteem zal lanceren, het Chrome Operating System (Chrome OS), markeert de zoveelste ronde in de almaar voortdurende strijd tussen de twee softwarereuzen.

In september 2008 was het Google dat met zijn webbrowser, eveneens Chrome genaamd, de aanval opende op de dominantie van Microsofts Internet Explorer. Microsoft sloeg in mei terug met de zoekmachine Bing, waarmee het de heerschappij van Google probeert aan te tasten. En nu is het dus weer Google dat Microsoft wil pakken op datgene waarmee het groot werd: zijn besturingssysteem Windows.Erg hard komen de klappen voorlopig nog niet aan. Het blijft aan weerskanten bij gevoelige tikjes. Het marktaandeel van Google Chrome stijgt, maar staat na negen maanden nog altijd op een weinig bedreigende 2 procent, tegenover 66 procent voor Microsofts Internet Explorer. In de zoekmarkt is Google met een aandeel van 81 procent nog altijd heer en meester. Na anderhalve maand staat Bing, geholpen door de grootste marketingcampagne in de bedrijfsgeschiedenis, op 5 procent.Zal Google met zijn besturingssysteem Chrome OS Microsoft nu wel kunnen raken? “De komende drie à vijf jaar zal Google in ieder geval geen echte bedreiging vormen”, verwacht Annette Jump, analist bij onderzoeksbureau Gartner. “Maar in de consumentenmarkt ligt voor Google zonder twijfel een groot potentieel.”Google Chrome OS is bedoeld voor de consument die het grootste deel van zijn tijd op internet doorbrengt. Het zoekbedrijf zal zich in eerste instantie richten tot de markt voor netbooks, de kleine en goedkope laptops die het afgelopen jaar sterk aan populariteit hebben gewonnen. Annette Jump: “Dat is verstandig, want die markt is nieuw en moet nog evolueren.”“Het succes hangt af van de vraag of Google erin slaagt de gebruiksvriendelijkheid en de ondersteuning voor de programma’s te garanderen”, vervolgt Jump. “En van de vraag of Google grote fabrikanten als HP en Acer kan overtuigen om hun computers met Chrome OS uit te rusten.”Gemakkelijk zal het volgens Jump niet worden. Consumenten zijn Windows gewoon en zijn over het algemeen te spreken over de gebruiksvriendelijkheid, zegt ze. “De eerste netbooks waren bijna allemaal uitgerust met Linux. Microsoft stapte pas later in die markt, maar wist zijn achterstand snel goed te maken. Inmiddels is tussen 85 en 90 procent van alle netbooks uitgerust met Windows, omdat consumenten daar de voorkeur aan geven.” Een belangrijk punt, omdat Google zijn besturingssysteem op Linux zal baseren.Chrome OS zal “snel en simpel” zijn, zegt Google, en “ontworpen om je in een paar minuten op het web te krijgen”. Internet is inmiddels zo snel geworden dat alles op het web kan gebeuren, zegt Google, niet geheel toevallig omdat het bedrijf op het web de markt van de advertenties in handen heeft.

Strategie

Niet alleen surfen en je e-mail checken, maar ook tekstverwerking is mogelijk op het web, zo luidt de overtuiging van Google. In 2006 presenteerde het zoekbedrijf het softwarepakket Google Apps, als alternatief voor de bekende Officesoftware van Microsoft. Lokale, op de pc draaiende programma’s, het segment waar Microsoft sterk in is, worden in de toekomst overbodig, zo hoopt de zoekgigant.“Mensen willen dat hun gegevens overal toegankelijk zijn, ongeacht waar ze zich bevinden, en willen dat ze zich geen zorgen moeten maken over computercrashes”, stelt productmanager Sunda Pichai in een bijdrage op Google Blog.Hoewel Google zijn diensten veelal gratis of tegen lage prijzen aanbiedt, vraagt analist Jump zich af of consumenten inderdaad op die verandering zitten te wachten, zoals Google veronderstelt. Zakelijke klanten, die nu vrijwel allemaal Microsoftsoftware gebruiken, alleszins niet, denkt ze. “Dan zal Google een andere strategie moeten voeren.” De meeste bedrijven deinzen ervoor terug om hun vertrouwelijke documenten op internet te stallen.