Direct naar artikelinhoud

Jupiler Force: uitgekiende marketingzet van InBev

Een gebrouwen, bruisende frisdrank met gerst, hop, appel- en citroensap. Jupiler Force is volgens brouwerijketen AB InBev een dorstlessende drank voor de volwassen man. ‘Het is ontstaan op vraag van de klant’, zegt Eric Lauwers, algemeen directeur Benelux en Frankrijk. ‘Wij geloven dan ook dat het een groot succes wordt.’

De eerste plannen voor de frisdrank ontstonden in 2006. Water, gemoute gerst, maïs, hop en gist verlenen Jupiler Force een bittere nasmaak. “De gisting wordt gestopt vooraleer zich alcohol vormt”, legt brouwer Charles Nouwen uit. Uit marktonderzoeken leidt AB InBev af dat vooral volwassen mannen dergelijke drank willen kopen.

Fons Van Dyck, directeur van merkenadviesbureau Think BBDO, vindt het een weldoordachte stap. “AB InBev heeft last van de dalende biermarkt in België. Op deze manier proberen ze marktaandeel terug te winnen.” Hij noemt het een typisch geval van merkextensie. AB InBev probeert dit ook in het Verenigd Koninkrijk, waar een cider op de markt komt onder de vlag van Stella Artois. Het nog meer bekende Jupiler kan een frisdrank promoten, zolang het dezelfde doelgroep aanspreekt. Van Dyck: “Een frisdrank lanceren is een grote sprong, maar ik denk dat dit kan lukken omdat er een link is met het bier.”

En er is ook de marketingcampagne. De televisiespot, die binnen enkele weken gelanceerd wordt, toont een groep mannen op expeditie in de jungle. Zij drinken een Jupiler Force om er weer fris tegenaan te kunnen. “Ze spelen in op de kracht van Jupiler”, denkt Van Dyck. “De naam Force wekt daarbij de illusie dat het een frisdrank is die kracht geeft.”

Enkel volwassenen

Intussen probeert AB InBev te voorkomen dat het drankje geassocieerd wordt met energie- of andere frisdranken. In de winkel zal het daarom terug te vinden zijn tussen de biermerken. Lauwers: “Dat is ook waar onze doelgroep het product verwacht.” De brouwerij wuift de suggestie weg dat Force voor jongeren een springplank naar bier zou zijn. Tom Steppe, directeur marketing van Jupiler: “Door de bittere smaak zal het enkel volwassenen aanspreken. Bovendien promoten we het ook niet voor kinderen.” Jupiler Force komt begin maart in België en Nederland.