Direct naar artikelinhoud

Binnenvaart stuwt cijfers Gentse haven

De Gentse haven bereikte in 2011 voor het eerst de kaap van vijftig miljoen ton goederenoverslag.

Haven-CEO Daan Schalck en havenschepen Christophe Peeters (Open Vld) toonden zich tevreden, maar hadden ook een niet mis te verstane boodschap voor de Vlaamse regering. "De nieuwe sluis in Terneuzen moet er echt dringend komen."

Voor de Gentse haven is het jaarresultaat het tweede record in evenveel jaren. Die mooie cijfers heeft Gent te danken aan zijn binnenvaart. Met een jaartotaal van 16.236 mocht de haven bijna 1.400 schepen meer ontvangen dan vorig jaar. De overslag via binnenvaart groeide met 10,6 procent naar 22,8 miljoen ton. De goederenoverslag via zeevaart stagneerde op 27,2 miljoen ton.

De toename van binnenvaart is een trend waar ook nv De Scheepvaart al op wees. De grootste van de twee Vlaamse agentschappen die instaan voor het beheer van de Vlaamse rivieren en kanalen, maakte voor 2011 recordcijfers bekend. Bedrijven kiezen steeds meer voor boottransport om de verkeersellende en hoge brandstofprijzen te omzeilen, bevestigde de koepel Promotie Binnenvaart Vlaanderen. Toch plaatsen Peeters en Schalck een waarschuwing bij de groeicijfers. "We blijven een warme supporter voor binnenvaart, maar deze groei zal geen 10 jaar meer duren", zegt Schalck. "Veel bedrijven zullen van binnenvaart overschakelen naar zeevaart omdat die nu eenmaal efficiënter is." En laat nu net zeevaart de handicap van Gent zijn.

Terneuzen

"Hoewel het volume gelijk bleef, telden we het afgelopen jaar 85 minder zeevaartschepen", zegt Peeters. "De schepen worden ieder jaar groter." Volgens Peeters gaan die grotere schepen vooral naar Rotterdam door de beperkte capaciteiten van de Vlaamse havens. "Daarom moet de nieuwe zeesluis in Terneuzen er dringend komen, of we missen letterlijk de boot."

Vlaanderen en Nederland onderhandelen al jaren over de nieuwe sluis. In januari 2011 kwamen de regeringen tot een akkoord, maar sindsdien lijkt er weinig veranderd.

"We zijn het in 2011 eens geraakt over de precieze locatie en de soort sluis", zegt de woordvoerster van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits. "Het gaat nu eenmaal traag omdat onze ambtenaren alles met hun Nederlandse collega's moeten overleggen." Toch menen zowel Peeters als Crevits dat ze de deadline van 2018 nog kunnen halen. (