Direct naar artikelinhoud

'Digitaal aanbod openbare omroep mogelijk betalend'

Als de VRT zijn digitaal platform uitbreidt, dan moet een deel ervan betalend kunnen worden. Met dat voorstel wil mediaminister Sven Gatz tegemoetkomen aan de kritiek van de private mediabedrijven op de marktverstoring van de gratis VRT.

"Het uitgangspunt is altijd geweest dat de VRT alles gratis moet aanbieden omdat burgers via het belastinggeld al eens betaald hebben voor dat aanbod. Ik wil dat principe loslaten", kondigt minister Gatz aan. "Voor mij is het geen taboe dat ook een deel van het bredere en vernieuwde digitale platform van de VRT betalend wordt. Niet alles, en niet in de kernopdrachten zoals nieuwsberichtgeving, maar voor een deel van de digitale content moet dat mogelijk zijn."

Over de concrete invulling van zijn voornemen wil Gatz het debat nu starten. Het resultaat moet te lezen zijn in de nieuwe beheersovereenkomst tussen Vlaamse overheid en de VRT, waarover volgend jaar de onderhande- lingen starten. "Het is alleszins niet de bedoeling dat de VRT nu plots zou gaan meebieden op pakweg de Champions League, om die uitzendingen dan achter een betaalmuur te verstoppen", waarschuwt de minister. "Maar ik kan me een toekomst voorstellen waarin de VRT zijn volledige fictie-archief digitaal aanbiedt tegen betaling. Een beetje volgens het Netflixmodel. Als iemand alle seizoenen van FC De kampioenen na elkaar wil 'binge-viewen', lijkt het mij niet onoverkomelijk dat dat een centje kost. De extra inkomsten kunnen dan het gehele medialandschap ten goede komen, bijvoorbeeld via het Mediafonds."

Ecosysteem

Minister Gatz verrast met zijn opmerkelijke voorstel om de patstelling tussen de openbare omroep en de andere mediabedrijven te doorbreken. De commerciële spelers vinden dat de VRT te veel middelen krijgt om een digitaal aanbod uit te werken, dat bovendien gratis is en dus de markt verstoort op een moment dat die andere bedrijven op zoek moeten naar nieuwe verdienmodellen. Die discussie komt weer aan de oppervlakte, nu blijkt dat de VRT, ondanks zware besparingen, toch extra blijft investeren in de versterking van zijn digitale platform.

"Ik kijk naar het bredere plaatje, en dat is de levensvatbaarheid van het ecosysteem van de Vlaamse media", zegt Gatz. "De VRT kan alleen de drijvende kracht in dat systeem blijven als het zijn content ook digitaal kwijt kan. Je kunt niet zeggen dat je een sterke omroep wil, maar die de handen af moet houden van de digitale toekomst. Anderzijds zit je met private spelers die op zoek moeten naar nieuwe inkomsten, en voor wie een gratis, publieke concurrent marktverstorend werkt. Die patstelling wil ik doorbreken. Een deel van het digitale VRT-aanbod betalend maken, kan dan een uitweg zijn."