Direct naar artikelinhoud

Vlaamse televisiewereld maakt borst nat voor Netflix

Toen Netflix zijn eerste stappen zette in de VS, zorgde het daar voor een revolutie. Logisch ook, toen stonden alternatieve vormen van tv-kijken nog in kinder-schoenen. Nu Netflix zijn Belgische activiteiten uitrolt, liggen de kaarten anders.

Televisiekijken via het internet, waar en wanneer en op het tempo dat de kijker het wil, is al lang geen nieuwigheid meer. De kijker op zoek naar content op maat wordt al behoorlijk bediend. "En dan hebben we nog niet over het live kijken", zegt Herbert Vanhove, directeur innovatie bij Medialaan, het bedrijf boven televisiezenders VTM en 2BE. "Dat blijft heel belangrijk. De klassieke televisiezenders hebben nog steeds een gidsfunctie. Pas als de kijker bij zijn favoriete zender zijn gading niet vindt, gaat hij op zoek naar alternatieven."

Dat alternatief vindt de kijker binnen enkele weken bij Netflix, maar bij medialaan zien ze Netflix niet meteen als een concurrent. Integendeel zelfs. "Netflix is een extra speler die de kijker bewust kan maken van de mogelijkheden van televisiekijken via het internet. In die zin kan dat ook een boost betekenen voor onze eigen on-demand- of catch-updiensten."

Bij Telenet betwijfelen ze dan weer of het televisiekijken via het internet nog zo'n boost nodig heeft. "Meer dan 25 procent van onze klanten gebruikt onze Yelo-app", klinkt het daar. "De kijker heeft die nieuwe mogelijkheden dus wel degelijk ontdekt. Netflix is wat ons betreft gewoon een extra speler in het landschap. Al is het er dan wel een met een gigantische marketingmachine achter zich. We verwachten dus wel wat beweging op de markt."

Telenet heeft met zijn Rex & Rio-aanbod (respectievelijk 14,95 en 24,95 euro per maand), waarin zowel films als series on-demand aangeboden worden, een alternatief voor Netflix in huis. Belgacom lanceerde in april van dit jaar de Movies & Series Pass (14,95 euro per maand) met een gelijkaardig aanbod. Alleen zitten die diensten qua prijszetting een stuk boven wat een abonnement op Netflix kost.

Toen de Amerikaanse streamingdienst twee jaar geleden naar Nederland kwam, kostte een abonnement 7,99 euro per maand, ondertussen is dat 8,99 euro. Voor België wordt een gelijkaardige prijs verwacht. Of hoe de grote vernieuwer in België vooral een prijsbreker wordt.