Direct naar artikelinhoud

Standaardvergoeding bij telecompannes op komst

Telecomminister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil Belgacom en andere operatoren verplichten om bij langdurige pannes een standaardvergoeding te betalen. Als operatoren bepaalde kwaliteitsnormen niet halen, dan moeten ze een vergoeding betalen, zegt hij.

Met zijn initiatief reageert de minister op de heisa over een panne bij Proximus, de gsm-dochter van Belgacom. Op zaterdag 17 juli raakte het netwerk van Proximus overbelast, met als gevolg dat klanten in het buitenland tien uur lang niet meer konden bellen of gebeld worden. Afgelopen weekend berichtte Le Soir dat Belgacom bereid was om zijn klanten vijf euro te betalen voor de schade die ze hadden geleden.

Maar dat bericht werd gisteren door Belgacom ontkend. "We hebben vier miljoen Proximusklanten. We gaan niet iedereen een cadeau van vijf euro geven", zegt woordvoerder Jan Margot. De telecomoperator is ook niet bereid om een of andere vorm van schadevergoeding op te hoesten. "We hebben geen fouten gemaakt, dus doen we dat niet."

Wel is Belgacom bereid om klanten die als gevolg van de panne kosten hebben gemaakt, te compenseren. "Onze klantendienst zal dat geval per geval onderzoeken. Hoe groot de compensatie is die de klanten krijgen, hangt af van de kosten die ze kunnen aantonen", zegt Margot.

Van Quickenborne vindt die reactie ondermaats. Hij wil dat alle Proximusklanten die tijdens de panne in het buitenland waren, een vergoeding krijgen. Dat kan op een eenvoudige manier door gratis belminuten te geven. Dat de klant zelf kosten moet bewijzen, vindt de minister een omslachtig verhaal. "Het is heel moeilijk om aan te tonen dat je schade hebt geleden", zegt zijn woordvoerder Ortwin De Vliegher.

Om nieuwe heisa te voorkomen wil Van Quickenborne de wetgeving verstrengen. Bij de bespreking van de nieuwe telecomwet dit najaar in het parlement zal hij voorstellen om een standaardvergoeding in te voeren, die telecomoperatoren moeten betalen als ze bepaalde kwaliteitsnormen niet respecteren. "Een panne van tien uur zou dan bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een vergoeding", zegt zijn woordvoerder.