Direct naar artikelinhoud

Wat extra file of grote chaos?

Ofwel veroorzaken de meer dan 500 truckers vandaag niet meer dan wat extra file op de invalswegen naar Brussel, ofwel draait hun protest uit op complete chaos. 'Het is niet de bedoeling om de hoofdstad te blokkeren.'

Houden de betogende truckers zich aan de afspraak en beperken ze de hinder tot een minimum? Of wijken enkele heethoofden af van het plan en gooien ze met hun trucks de snelwegen toe? De socialistische transportvakbond BTB zegt expliciet dat het niet hun intentie is om de gewone burger te treffen met hun actie. Wie vandaag op normale pendeltijden naar Brussel rijdt, zou dus geen hinder mogen ondervinden.

Frank Moreels, BTB-voorzitter: "Het is het niet de bedoeling om de hoofdstad te blokkeren. We rekenen op de sympathie van de bevolking. Met onze actie blijven we uit de ochtend- en de avondspits."

De truckers blazen verzamelen tussen 10 uur en 11 uur op vijf parkings. Vrachtwagens uit Limburg en Luik verzamelen in Everberg langs de E40. Op de parking in Waarloos langs de E19 verzamelen truckers uit Antwerpen. Wetteren is het verzamelpunt voor trucker uit Oost- en West-Vlaanderen. Ook langs de E19 en E411 zijn er parkings voor chauffeurs uit het zuiden van het land.

Vijftig km/h

De konvooien zullen op de rechterrijstrook van de snelweg blijven om zo auto's zo weinig mogelijk te hinderen. Moreels verwacht op elke parking een twintigtal vrachtwagens die dan richting de Heizel trekken. Langzaamaan, want de snelheid zal slechts 50 km/h bedragen.

Op de Heizel zullen speeches door de boxen klinken, waarna de trek huiswaarts wordt ingezet. Vóór de avondspits, hoopt BTB, maar heel zeker is dat niet. De omgeving rond de Heizel valt dus alvast te mijden. Net als de ring rond Brussel en mogelijke een aantal andere snelwegen. Aan de truckers die elders in het land aan de slag zijn, is gevraagd met de minimumsnelheid te rijden om hun solidariteit te tonen. Niemand die weet hoeveel truckers hierop zullen ingaan.

Moreels is er nogal gerust in dat hij zich de woede van de automobilisten niet op de hals zal halen. Maar heel zeker is hij niet. Eén heethoofd die zijn truck dwars over de autosnelweg zet en de chaos breekt uit. Aan dat scenario verwachten de werkgevers uit de transportsector zich. Zij geloven er geen snars van dat alle truckers zich aan de afspraken zullen houden en vrezen voor een volledige blokkering van autostrades. "Je hebt niet veel vrachtwagens nodig om voor grote hinder te zorgen", zegt Philippe Degraef van werkgeversorganisatie Febetra.

Ook verkeersorganisatie Touring deelt het optimisme van Moreels niet en wijst er fijntjes op dat een derde van het verkeer vrijetijdsverkeer is dat ook buiten de spits rijdt. Maar de harde taal heeft de organisatie opgeborgen. "De truckers gijzelen met hun actie onschuldige automobilisten", klonk het bij de aankondiging van de actie. Nu roept de organisatie op tot "wederzijds respect", ook vanwege de automobilist. En leven ze in de hoop "dat de actievoerder geen onaangekondigde blokkades zullen opwerpen." Met andere woorden, ook bij Touring weten ze niet hoeveel hinder er zal veroorzaakt worden.

Bij de collega's van de VTB-VAB staat men iets positiever ten aanzien van de actievoerders. "De actie zal geen overlast veroorzaken. Tenminste, als iedereen zich aan de afspraken houdt", zegt Maarten Matienko. "De truckers rekenen op sympathie van de bevolking. Als je die wilt krijgen, dan voer je geen actie die de pendelaars stoort."

Hinder voor truckers

Dat vrachtwagenbedrijven wel last zullen hebben van de actie is volgens Matienko niet meer dan normaal. "Vrachtwagens zijn massaal op de weg aanwezig tussen de ochtend- en avondspits. Het kan niet anders dan dat de werkende chauffeurs hinder zullen ondervinden van de acties van hun collega's."

Het is niet de eerste keer dat de truckers actie voeren tegen de massaal uitbuiting van goedkope Oost-Europese krachten in hun sector. In maart blokkeerden ze nog de Transportzone in Zeebrugge. De truckers hielden er een 'filterblokkade' waarbij vrachtwagens die de Transportzone op wilden, werden tegengehouden. Ook in 2010 hielden ze het land een hele week in de ban met acties bij bedrijven in Zeebrugge, Charleroi en Brussel.