Direct naar artikelinhoud

Leve het smogalarm, voor even toch

Vanochtend is het smogalarm van kracht gegaan. Wie vandaag en morgen autorijdt, moet zijn snelheid aanpassen. Een weinig populaire maatregel, maar wel noodzakelijk om het fijn stof in de lucht te verminderen. Althans voor even.

Vanaf vanochtend 6 uur geldt het smogalarm. Automobilisten in Vlaanderen en Wallonië moeten vandaag en morgen hun snelheid aanpassen zodra verkeersborden met de boodschap 'smog 90 km/u' oplichten.

De maatregel geldt op een aantal snelwegen en ringwegen. In de Brusselse binnenstad zal er donderdag en vrijdag een snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur gelden waar normaal 70 mag gereden worden. Extra snelheidscontroles zijn aangekondigd.

Geringe wind

Reden voor het alarm is de hoge concentraties fijn stof die momenteel in de lucht worden gemeten. Door de zwakke wind raakt de vervuilde lucht in de atmosfeer niet verdund. Daardoor is de kans groot dat de fijnstofconcentraties de komende twee dagen hoger zullen zijn dan de alarmdrempel van 70 microgram per kubieke meter.

Pas vanaf zaterdag verwacht de Intergewestelijke cel voor het leefmilieu (Ircel) een verbetering van de luchtkwaliteit. Mensen die bijzonder gevoelig zijn voor luchtvervuiling, krijgen de raad geen ongewone lichamelijke inspanningen te doen. Iedereen wordt aangeraden langdurige fysieke inspanningen te vermijden.

Dat fijn stof een uiterst kwalijke impact heeft op onze gezondheid is al uitvoerig bewezen. Op korte termijn zijn kwetsbare personen zoals astma- en longpatiënten en kinderen de dupe. Op de lange baan zorgt fijn stof voor een verhoogde kans op longkanker, hartinfarcten, vroeggeboorten, zwakke spermakwaliteit en diabetes.

België scoort traditioneel slecht qua fijn stof. Ons land haalt al langer de Europese norm niet. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) en de Europese Commissie waarschuwen ons al langer voor de luchtvervuiling. Om die te verschonen zijn volgens milieuorganisaties structurele oplossingen nodig, en volstaat een kortstondig smogalarm niet.

Dieselroet

"Dat het bij de huidige weersomstandigheden wordt afgekondigd, is logisch", zegt Erik Grietens van de Bond Beter Leefmilieu (BBL). "Maar voor een structurele verbetering van onze luchtkwaliteit volstaat het niet. Daarvoor zouden politici de snelheidsbeperking die morgen geldt definitief moeten maken."

Volgens Frans Fierens, wetenschappelijk medewerker van Ircel, heeft het smogalarm wel degelijk een impact. Rond de snelwegen waar het smogalarm geldt, daalt de dieselroetfractie in fijn stof met 20 tot 30 procent.

Het vorige smogalarm dateert van eind januari vorig jaar. Toen werden 10.000 bestuurders geflitst omdat ze te snel reden.

Op welke snelwegen in Vlaanderen de snelheidsbeperking geldt, vindt u op www.verkeerscentrum.be