Direct naar artikelinhoud

'Persbericht ten dode opgeschreven'

Het merendeel van de honderden persberichten die bedrijven, overheden en individuen dagelijks uitsturen, belandt ongelezen in de prullenmand. Heeft het klassieke communiqué nog wel een toekomst in het tijdperk van sociale media?

Opbrengst van één dag binnengelopen persberichten in een gemiddelde journalistenmailbox: twee aankondigingen van een evenement, een bericht over een bedrijfssamenwerking tussen een onderneming uit de informaticasector en een bekend energiemerk, een twintigtal nieuw aangekondigde producten en diensten, en een bericht over de aanstelling van een nieuwe directeur marketing.

Bedrijven, overheden en andere partijen sturen dagelijks honderden van die persberichten uit naar media van alle slag. De hoop is dat het nieuws dat de organisatie te melden heeft wordt overgenomen door het medium waarnaar ze het sturen. De realiteit is echter dat het merendeel van die berichten rechtstreeks in de prullenbak wordt gekeild.

Uit een nieuw onderzoek van pr-agentschap Bepublic, onderzoeksbureau iVOX en persagentschap Belga blijkt dat nog maar één op de vier persberichten een effect heeft. En dan nog: de tweeduizend Vlamingen die de bedrijven optrommelden om een reeks persberichten te beoordelen op hun nieuwswaarde bleken zelden een communiqué een cijfer toe te kennen dat hoger ligt dan 5 à 7 op 10.

"Ik stel samen met jullie vast dat 80 procent van de persberichten die dagelijks worden uitgestuurd gewoon geen persbericht waard is", zegt Jeroen Wils, oprichter van Bepublic en voormalig chef nieuws bij de nieuwsdienst van mediabedrijf VMMa (het huidige Medialaan). "Het wordt misbruikt als medium om te communiceren met het publiek: te veel boodschappen die geen nieuwswaarde hebben, worden toch uitgestuurd, waardoor er een content overload ontstaat bij mediabedrijven. Die zorgt er vervolgens voor dat persberichten waarin wel iets te melden is, vaak niet meer worden gezien. We zouden net zo goed meteen kunnen zeggen: het persbericht als kanaal is ten dode opgeschreven."

Zeker de komst van sociale media, de afgelopen jaren, heeft een groot verschil gemaakt. Communiceren gebeurt tegenwoordig in brokken van maximaal 140 karakters. Journalisten en nieuwschefs gebruiken sociale media ook sneller als nieuwsbron dan de persberichten in hun inbox, omdat daar ook meteen al een snelle doorstroom van feiten, reacties én opinies gebeurt.

En er kan nu ook gewoon rechtstreeks met het publiek worden gecommuniceerd. Dat is zelfs een belangrijk voordeel. "Bedrijven moeten het nieuws dat ze uitsturen meer door een journalistieke bril bekijken. Ze moeten aan brand journalism gaan doen", zegt Wils. "Ze moeten zelf hun verhalen vertellen, en die delen via sociale media. Journalisten zoeken per definitie toch liever zelf hun nieuws. Bedrijven en organisaties nemen dus beter ook gewoon zelf deel aan de conversatie dan dat ze op dat proces proberen in te breken."