Direct naar artikelinhoud

Luxe niet immuun voor crisis

De producenten van dure kleding en andere luxeartikelen zijn niet langer immuun voor de crisis. Na een winstwaarschuwing dondert de Britse groep Burberry 20 procent lager en sleurt in zijn val Hugo Boss, LVMH, Richemont en PPR mee.

Burberry bond de kat de bel aan toen het gisteren uitpakte met tegenvallende verkoopcijfers.

In de winkels die minstens een jaar open zijn is de verkoop het tweede kwartaal stabiel gebleven en de laatste weken zelfs gedaald. De stijging met 6 procent is uitsluitend te danken aan de opening van nieuwe winkels. Bovendien mikt de Britse luxekledinggroep nu op een winst voor het boekjaar tot einde maart aan de onderkant van de vork van 407-454 miljoen pond die analisten naar voren hadden geschoven. De markt rekende tot vandaag op gemiddeld 429 miljoen pond (537 miljoen euro).

De winstwaarschuwing is opmerkelijk omdat de producenten van luxeartikelen tot nog toe relatief immuun waren voor de crisis. In een mededeling zegt CEO Angela Ahrendts: "Zoals we in juli al vertelden, plaatsen externe factoren ons voor steeds meer uitdagingen." Tegen die achtergrond "houden we de marginale kosten goed in de gaten en nemen we de nodige maatregelen om het rendement op korte termijn te vrijwaren", klinkt het. Pas op 30 september komt Burberry met zijn halfjaarcijfers.

Porsche piekt

De beleggers kunnen de winstwaarschuwing hoegenaamd niet smaken en sturen het aandeel op de Londense beurs ruim 20 procent lager. Ook de andere luxeproducenten delen in de klappen. Zo verliest LVHM, dat onder meer Louis Vuitton, Kenzo en Moët & Chandon in portefeuille heeft, bijna 4 procent. Bernard Arnault is meteen iets minder rijk. PPR (Gucci, Yves Saint Laurent) moet 3,5 procent inleveren. Hugo Boss, dat een maand geleden nog uitstekende cijfers publiceerde, gaat ruim 5 procent lager, Richemont (Cartier, Mont Blanc) 4,9 procent.

Een luxeproduct dat voorlopig niet veel last heeft van de crisis is Porsche. De Duitse autobouwer die sinds vorige maand deel uit maakt van de groep Volkswagen, verkocht in augustus net geen 11.000 voertuigen, een stijging met 21 procent.

Twee op de drie auto's zijn Cayennes, de terreinwagen van Porsche. Sinds begin dit jaar sleet Porsche al 92.474 stuks, een stijging met 15 procent. Het aandeel verliest nauwelijks terrein. De Amerikanen maar vooral de Chinezen zijn dol op Porsche.