Direct naar artikelinhoud

Treinreizigers Brussel-Gent vast door geknakte bovenleiding

BRUSSEL

Meer dan duizend treinreizigers zaten donderdagavond urenlang vast toen een bovenleiding brak op de lijn Brussel-Gent, ter hoogte van Welle. Volgens infrastructuurbeheerder Infrabel zal de herstelling nog het hele weekend duren.

Tijdens de piekuren werd gisteren één spoor, dat van Gent naar Brussel, vrijgemaakt. De treinen moesten op de plaats van het incident wel vertragen tot 60 kilometer per uur. De rest van de dag werd alles omgeleid via Denderleeuw. “Daarom werd gisteren, net zoals dit weekend, met een vertraging van een kwartier tot twintig minuten gereden”, zegt Kristien Berckmans van Infrabel.De bovenleiding was donderdagavond geknakt, wellicht als gevolg van de koude, toen een treinstel met meer dan duizend passagiers passeerde. De kabel werd honderden meters ver meegesleurd, tot de trein geen stroom meer kreeg en tot stilstand kwam. Infrabel en de NMBS zetten een dieseltrein in om de reizigers te evacuëren, maar dat duurde langer dan aanvankelijk gedacht. “De leidingen lagen op de sporen en over de compartimenten”, zegt Berckmans. “Daarom duurde het langer voor de dieseltrein tot bij de andere trein geraakte.” Bovendien moest ook nog een veilige weg gevonden worden om de passagiers van de ene trein naar de andere te laten stappen. Omdat op de trein het licht en de verwarming waren uitgevallen, deelde de civiele bescherming warme dranken en dekens uit. “Ik heb ze niet gezien”, zegt Jean-Pierre, een van de gedupeerden. “In de oorspronkelijke trein waren die ook niet nodig, maar in de vervangende trein was het echt koud.” Nadat een defect aan de deuren was gerepareerd, vertrok de dieseltrein uiteindelijk om 22 uur, om een halfuur later in het station Gent-Sint-Pieters te arriveren. De NMBS kondigde al aan dat gedupeerde reizigers via de site hun ticket kunnen laten terugbetalen. Infrabel benadrukt dat het alle zeilen bijzet om de leiding voor de spits maandagochtend te herstellen. “Er zijn continu meer dan twintig mensen aan het werk”, zegt Bram De Saedeleer van Infrabel. “Maar we spreken over honderden meters kabel. Dat wil zeggen dat tal van palen opnieuw gestabiliseerd moeten worden, en dat daarna een volledige test van het elektriciteitsnetwerk volgt.” (bse)