Direct naar artikelinhoud

Volkswagen-baas: 'Dit zal pijn doen'

Volkswagen zal niet-essentiële projecten schrappen of er minder geld in steken als gevolg van de enorme kosten rond het dieselschandaal. Dat vertelde de nieuwe topman Matthias Müller gisteren 20.000 van zijn personeelsleden.

De kosten van de dieselleugen zullen voor Volkswagen veel hoger oplopen dan de 6,5 miljard euro die het bedrijf tot nu toe heeft gereserveerd. Zelfs de 28 miljard die de onderneming in kas heeft, zal mogelijk niet volstaan. Volkswagen gaf twee weken geleden toe te hebben gesjoemeld met de software in 11 miljoen auto's, die daardoor schoner uit tests kwamen dan ze in de praktijk zijn. Voor het terughalen van die auto's zette het concern 6,5 miljard euro opzij. Behalve die kostenpost dreigen toezichthouders in onder meer de Verenigde Staten en Duitsland de autofabrikant voor miljarden euro's te beboeten.

Müller herhaalde de boodschap van zijn voorganger Martin Winterkorn en zei dat Volkswagen er alles aan zal doen om het vertrouwen van het publiek te herwinnen en de crisis in financiële zin te boven te komen. "Dit zal pijn doen. Geloof me, ook ik ben ongeduldig, maar zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid. Het gaat om diverse modellen van vier merken", vertelde Müller zijn personeel op het VW-hoofdkwartier.

Grootste onderzoeksbudget ter wereld

Vakbonden willen dat VW snijdt in ontwikkelingskosten en zo veel mogelijk banen probeert te behouden, terwijl het bestuur naar verluidt inzet op een verlaging van de loonkosten. Vorig jaar beschikte het bedrijf met 17,4 miljard euro over het grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudget ter wereld. VW spendeerde daarmee nagenoeg evenveel als Apple en Google samen. De loonkosten bedroegen ongeveer 17 procent van de omzet van ruim 200 miljard euro, het hoogste niveau sinds 1997.

Volkswagen maakte het afgelopen weekend excuses voor het dieselschandaal. Het autoconcern wilde de grootste worden in de VS en dacht ongestraft de strenge emissienormen te kunnen omzeilen.

De Europese Commissie wil nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt geven om aan de Europese uitstootnorm voor stikstofoxide (NOx) te voldoen. Gedurende die overgangsperiode mag de norm met niet meer dan 60 procent worden overschreden. Zeker 10 procent van de huidige dieselmodellen kan niet meer worden verkocht als de Brusselse eisen worden overgenomen, zo blijkt uit een vertrouwelijk voorstel dat de Commissie de lidstaten vandaag voorlegt.

Geconfronteerd met de megafraude door Volkswagen, dat de NOx-uitstoot van zijn diesels met verboden software verdoezelde, toont de Commissie weinig clementie voor de wensen van de auto-industrie. Die stelde eerder dat de nieuwe, realistischer meetmethode voor uitlaatgassen alleen kan worden ingevoerd als auto's gedurende vijf jaar de maximale uitstoot voor NOx met 275 procent mogen overschrijden.