Direct naar artikelinhoud

Champagneverkoop bruist weer

Trek die fles maar open, moeten de champagneboeren hebben gedacht bij de jaarcijfers van het Comité Interprofessionnel Vin Champagne. Wereldwijd werd in 2015 voor een recordbedrag van 4,75 miljard euro aan champagne verkocht. En daar heeft België een niet-gering aandeel in.

Na een aantal zeer magere jaren wordt het leven weer gevierd, zegt Grégoire van den Ostende, directeur Benelux van het champagnecomité in Brussel. De wijnboeren uit de Franse Champagnestreek - de enige plek waar de bruisende wijn 'champagne' mag heten - verkochten ruim 312 miljoen flessen.

Andere bubbelwijnen doen het al jaren goed, volgens Vinexpo. De wijnbeurs voorspelt dat de consumptie van prosecco sterker zal groeien dan die van champagne en wijn zonder prik.

Buiten Europa groeide de afzet van champagne het sterkst, volgens Van den Ostende door toenemende bekendheid en een grotere hang naar luxe.

De recordomzet van champagne werd behaald met bijna 30 miljoen flessen minder dan in het piekjaar 2007, vlak voor de crisis. Dat betekent volgens Van den Ostende dat vooral de duurdere soorten in trek zijn.

Nu mensen zich voorzichtig weer wat kunnen permitteren, kiezen ze volgens Van den Ostende wel meteen voor een hogere kwaliteit. Voor 'uitzonderlijke' rosé champagnes bijvoorbeeld en de champagne millésime, gemaakt van druiven uit één en hetzelfde oogstjaar.

België staat al jaren in de top vijf, weet het champagnecomité. Iedere inwoner drinkt jaarlijks ruim één fles champagne.

In chique clubs en strandtenten kost een fles Dom Pérignon - een duurdere lijn van Moët - zo'n 500 euro, vier keer meer dan in de winkel. Onopgemerkt blijft die uitgave niet. Het logo van de fles licht op in het donker en je krijgt er meestal een eigen tafel bij.

flessen verkochten