Direct naar artikelinhoud

Fyradebacle weegt zwaar op Nederlandse spoorwegen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar geleden was dat nog een winst van 147 miljoen. De impact van de Fyra op dat cijfer is groot.

De NS wijt het negatieve resultaat vooral aan boekhoudkundige verliezen op de Fyratreinen, die slechts een paar weken reden. Het Nederlandse spoorbedrijf kampte ook met lagere vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten.

NS spreekt over een moeilijk eerste halfjaar. Het bedrijf zegt momenteel hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor de uit dienst gehaalde Fyratreinen. De Belgische en Nederlandse spoorwegen besloten in juni definitief te stoppen met het Fyraproject, de hogesnelheidsverbinding tussen Brussel en Amsterdam. De V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda hadden volgens hen te veel mankementen.

Gisteren raakte ook bekend dat de NMBS 17 tot 26 miljoen euro schadevergoeding eist van Ansaldo-Breda, de Italiaanse fabrikant van de Fyra. De NMBS zal daar volgende maand een rechtszaak voor aanspannen bij de rechtbank in Utrecht.

Het bedrag omvat onder meer de schadevergoedingen voor gedupeerde reizigers, de inzet van vervangende treinen en de imagoschade. De NMBS wil het bedrag en de timing niet bevestigen.

In juli moest AnsaldoBreda al 37 miljoen euro aan voorschotten terugbetalen. Het contrast met de Nederlandse situatie is groot. De NS wil niet zeggen of het binnenkort een terugbetaling of schadevergoeding van AnsaldoBreda zal vragen. "De NS zit in een juridische en financiële afwikkeling en kan om die reden geen inhoudelijke reactie geven", meldt het bedrijf in een officieel communiqué.

Het Nederlandse spoorbedrijf verwacht dat het uiteindelijk tussen tot 300 miljoen zal moeten afboeken op het Fyraproject.

Samenwerken

"Bij sommige journalisten is het beeld ontstaan dat de NMBS voortvarender te werk gaat dan NS, maar ik ben het daar niet mee eens", zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. "Maar om onze juridische positie te beschermen, kan ik hier inhoudelijk niets meer over zeggen."

Volgens het Nederlandse Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) moeten de NS en de NMBS nauwer samenwerken in de afwikkeling van het Fyradebacle. "Ik zie een verschil in tempo in beide landen. Daar maak ik me zorgen over. Ik begrijp dat de NS dieper in de problemen zit, maar we moeten voorkomen dat de race twee kanten opgaat."