Direct naar artikelinhoud

De tijd zal het uitwijzen

De Apple Watch laat zich moeilijk begrijpen. De eerste weken weet je zelfs niet waarom je hem draagt. Is het slimme horloge uw tijd waard? Ik liep er vier maanden mee rond, op zoek naar het verrassende antwoord.

De Apple Watch, vanaf vandaag bij ons te koop, is een belangrijk product voor Apple. Het is de eerste nieuwe productcategorie sinds de iPad (2010), en de eerste originele creatie van Apple-baas Tim Cook en designer Jony Ive na de dood van Steve Jobs. De druk was en is nog immens.

Bij de onthulling in september 2014 lagen de verwachtingen dan ook hoog, waarschijnlijk te hoog. Er werd naar de Apple Watch gekeken als was het de nieuwe iPhone, of iets dat het zou kunnen overtreffen. Die vergelijking houdt geen steek. Het horloge wil de iPhone niet vervangen, maar aanvullen.

Het verklaart waarom de Watch - net als de iPod, iPad en zelfs de iPhone destijds - met gemengde gevoelens wordt onthaald en door sommigen zelfs als flop wordt afgedaan. Vijf maanden na de lancering blijkt de Apple Watch niet de nieuwe iPhone, maar ook geen flop.

Alles kan beter, maar ook slechter

"Wie hem draagt, weet waarom." Dat is de letterlijke slagzin waarmee Apple reclame maakt voor zijn horloge. Alleen: in de eerste weken dat ik hem rond mijn pols droeg, begreep ik totaal niet waarom. De Apple Watch is niet per se lelijk, maar ook geen klassieke schoonheid. Het lijvige horloge is even wennen, al zeker omdat het geen klassiek, rond uiterlijk heeft.

Ik had het gevoel dat het ding van alles wou zijn en bleef zoeken naar een functie die het echt uniek maakte. Je kunt met het horloge sporten, berichtjes sturen, meldingen beheren, je hartslag meten, nieuws lezen. Je kunt er zelfs mee bellen - maar doe dat vooral nooit in het openbaar.

Het duurt een poos voor je de Watch apprecieert en begrijpt. Vooral de software is bij momenten ingewikkeld. Maar uiteindelijk wordt wel duidelijk waarom je hem draagt.

De Apple Watch voelt als een product van de eerste generatie. Alles kan beter: de software, de apps en de materialen, maar het is ook lang niet slecht. Hij is een schim van wat hij zal kunnen, en daarom is de Watch zo beloftevol. Toekomstige versies van het horloge krijgen betere, slimmere sensoren die meer zullen registreren en je sneller kunnen vertellen wanneer er iets misgaat met je gezondheid.

De huidige Apple Watch heeft niet één functionaliteit, niet één reden waarom je dit toestel móét kopen. Maar allerlei kleine dingen zorgen ervoor dat je hem elke dag wil dragen. Je krijgt een tikje op je pols als je een bericht ontvangt. Je haalt je telefoon niet meer boven als je de weg niet kent, maar kijkt gewoon op je pols en je vóélt letterlijk welke richting je uit moet. Een digitaal ticket staat al voor je klaar als je de Kinepolis of de Ancienne Belgique binnenstapt. En met één blik op je pols zie je waar je volgende vergadering is.

Diezelfde dingen maken ook dat de Apple Watch vandaag geen noodzaak is. Met de iPhone in je broekzak krijg je hetzelfde resultaat. Maar dan iets trager. Heb je de Apple Watch nodig? Neen. Hij is niet essentieel en verandert je leven niet ingrijpend. De iPad en iPod zijn ook niet essentieel en toch verrijken die producten je dagelijkse leven.

Tezamen zijn ze wel de echte reden waarom je de Watch graag draagt. Al die gemakken maken je leven net iets aangenamer en dat is het best waard. Vandaag nog niet helemaal, maar misschien wel over twee jaar.

Het Apple van de toekomst

De Apple Watch wil niet alleen nuttig, maar ook luxueus en modieus zijn. Die ambitie zorgt voor wrevel, in de tech- en de modewereld.

Dit is het eerste Apple-product waarvoor je een flinke meerprijs betaalt, simpelweg voor een ander uitzicht. Tegelijk ergeren fashionista's zich aan de beperkte houdbaarheid van de Apple Watch. De gouden variant van ruim 10.000 euro heeft technologie die binnenkort al sterk verouderd kan zijn. Terwijl een gouden Rolex tijdloos is, redeneren ze.

Het is de koers die het bedrijf de komende jaren wil varen. Apple danst op een dunne lijn van technologie, mode en lifestyle. Het werkt achter de schermen al jaren zorgvuldig aan die ommezwaai.

Daarom dat Apple topnamen uit de mode aantrok, zoals de ex-CEO van Yves Saint Laurent, Paul Deneve. De Belg rapporteert, als vicevoorzitter speciale projecten, rechtstreeks aan CEO Tim Cook. Voormalig Burberry-baas Angela Arendts leidt de verkoopafdeling. Zij weet hoe ze luxe aan de man moet brengen. En het is geen toeval dat Apple nu een versnelling hoger schakelt in de bouw van zijn eigen wagen.