Direct naar artikelinhoud

Veiling van 'legendarische' Taubman-collectie valt tegen

Sotheby's veiling van de kunstcollectie van Alfred Taubman viel tegen. De 77 loten brachten in totaal 346 miljoen euro op, nauwelijks meer dan de laagste schatting.

Sotheby's kondigde de veiling van Taubman - de voormalige eigenaar van het veilinghuis - nochtans met veel tromgeroffel aan. Maar de eerste verkoopdag in New York bleef dus onder de hooggespannen verwachtingen.

Sotheby's speelt hoog spel met deze veiling. Door de erfgenamen van Taubman een prijsgarantie van een 460 miljoen euro te geven, kon het veilinghuis zijn grote concurrent Christie's de loef afsteken. Maar Sotheby's moet nu nog wel minstens 113 miljoen euro innen om alleen al break-evente draaien.

Weliswaar komen er nog drie veilingen aan met andere delen van de collectie-Taubman, waaronder Amerikaanse kunst en oude meesters.

"Ik ben tevreden over de resultaten", reageert Sotheby's-topman Tad Smith tegenover persagentschap Bloomberg. "Met nog meer dan vierhonderd te veilen werken zitten we op koers om de prijsgarantie te halen."

Woensdagavond werden 69 van de 77 loten verkocht. Schilderijen van Degas en Jasper Johns (geschat tussen 13 en 18 miljoen euro) vonden geen koper. Het portret van Paulette Jourdain van Modigliani haalde het hoogste bedrag: 39 miljoen euro, maar was ook het enige werk dat fors boven zijn geschatte prijs uitkwam (23 à 33 miljoen euro). Het schilderij van Frank Stella Delaware Crossing uit 1961 brak een persoonlijk veilingrecord: 12,5 miljoen euro, terwijl de hoogste schatting 11 miljoen euro was. Het vorige veilingrecord voor een werk van Stella was 6 miljoen euro.

Picasso's portret van Dora Maar bleef met 18 miljoen euro onder de schattingen (23 à 33 miljoen), net als Mark Rothko's No. 6 / Sienna, Orange on Wine: 16 miljoen euro (schatting 18 à 27,5 miljoen). De andere Rothko, Untitled (Lavender and Green),haalde 18 miljoen euro en evenaarde zo net de laagst geschatte prijs.

"Ik denk niet dat de wereld ervan overtuigd is dat het om een legendarische kunstcollectie gaat", zegt ex-Sotheby's-medewerker David Nash aan Bloomberg. "Het is een mooie verzameling, maar ze is niet legendarisch." De algemene teneur is dan ook dat Sotheby's de collectie te hoog heeft ingeschat.