Direct naar artikelinhoud

Autoproductie in België op historisch dieptepunt

De vier Belgische autoassemblagebedrijven hebben in 2009 naar schatting 517.000 wagens geproduceerd. Dat is een historisch dieptepunt en een kwart minder dan vorig jaar, toen bij Audi (Brussel), Opel (Antwerpen), Volvo (Gent) en Ford (Genk) samen 688.295 stuks van de band rolden. Enkele jaren geleden maakte België ruim 1 miljoen wagens, zo meldt De Tijd.

De daling is het gevolg van de ineenstorting van de autoverkoop in Europa, vooral tijdens de eerste helft van het jaar. In het tweede halfjaar was er beterschap merkbaar. Ford Genk, dat enkel grotere modellen bouwt, had af te rekenen met de grootste productiedaling: een terugval van 36 procent. In Genk liepen het voorbije jaar nog maar 184.000 wagens van de band, 105.000 minder dan een jaar eerder. De productie bleef echter boven het cijfer van 2005 (180.000 wagens). In dat jaar verloor de Limburgse fabriek de productie van de Transit en was de Mondeo nog het enige model.Genk produceert sinds enkele jaren de Mondeo, de S-Max en de Galaxy. Die grote Fordwagens vinden amper nog kopers. In Genk rekenen ze erop dat de facelift van deze modellen de productie dit jaar overeind zal houden. In januari presenteert Ford op het autosalon van Brussel de vernieuwde modellen S-Max en Galaxy. In augustus wordt de Mondeo in een nieuw kleedje gestoken. Door de zware terugval in de productie voerde Ford Genk dit jaar 43 werkloosheidsdagen in. Dat zijn er meer dan de afgelopen jaren. Bij Opel Antwerpen moesten de arbeiders een recordaantal van 60 dagen gaan stempelen. In de Antwerpse vestiging van General Motors rolden er nog geen 90.000 Astra’s van de band. Een jaar eerder waren dat er nog 133.000 en in het topjaar 2000 werden er zelfs 329.000 geproduceerd. De lagere productie heeft te maken met de Astra, die aan het einde van zijn levensloop zit. De vernieuwde Astra zal niet meer in Antwerpen worden geproduceerd. Het is onzeker of de fabriek nog open kan blijven. General Motors werkt aan een herstructureringsplan voor zijn Europese divisie. De kans is groot dat Opel Antwerpen als productie-eenheid wordt opgedoekt. Ook bij Audi in Vorst liepen er het voorbije jaar minder wagens van de band. In totaal werden er 63.000 wagens gebouwd: 40.000 Polo’s en 23.000 Audi A3’s. Ook enkele proefexemplaren van de A1 werden in elkaar geschroefd. In 2008 rolden er nog 86.000 wagens van de band. Dat aantal ligt serieus onder de ruim 200.000 wagens die Vorst in het Golf-tijdperk kon bouwen.De fabriek in Vorst schakelde dit jaar over van de productie van Volkswagens naar die van Audi. Ook 2010 wordt een overgangsjaar voor Vorst. De productie van de A1, een model waarvan het design voorlopig geheim blijft, komt vermoedelijk pas halverwege 2010 jaar op gang. De Gentse fabriek van Volvo is de enige die de productie dit jaar op peil kon houden dankzij een succesvol nieuw model en milieuvriendelijke modellen. Met een productie van ongeveer 181.000 wagens zit Volvo Gent op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dat is te danken aan de XC60, een nieuwe kleine SUV, en de verkoop van de Drive-versies van C30, S40 en V50, drie modellen met een laag verbruik. Voor 2010 hoopt men in Gent de productie tot boven de 200.000 wagens op te krikken. Om die kaap te nemen moet de nieuwe S60, die wordt voorgesteld op het autosalon van Genève, een succes worden. Met een productie van nog amper een dik half miljoen wagens hoort België niet langer tot de belangrijke autoassemblagelanden.