Direct naar artikelinhoud

Chris Mestdagh bekent kleur

Een grote prater is Chris Mestdagh nooit geweest. Niet toen hij als een van de outsiders - want niet van de modeacademie - succesvol deelnam aan de Gouden Spoelwedstrijd, niet toen hij zijn eigen winkels opende met stijlvolle dames- en herenkleding in Gent, Antwerpen en Brussel. Nu, zoveel jaren later, als kleurenspecialist bij Boss Paints, weigert hij opnieuw om in publiek het woord te nemen. "Brr, neen hoor, niets voor mij", zegt hij. Wat hij te vertellen heeft, doet hij met beelden en kleuren.

In de grote industriële ruimte van Art Cube in de Gentse haven stelde hij zijn derde collectie van veertig nieuwe verven en voor het eerst ook 22 soorten behang voor die hij ontwikkelde voor Boss Paints. Geen kleuren die hij uit trendcahiers haalt: "Allemaal puur op gevoel", zegt hij. "Mijn inspiratie komt vooral uit mijn reizen. Automatisch meng je de verschillende invloeden: Dubai, Marrakech, Frankrijk, New York... Het is niet goed om je tot één land te beperken als uitgangspunt, dan kun je van die typisch Franse kleuren krijgen."

Het klinkt op het eerste gezicht niet heel opwindend, kleuren bedenken die in verfpotten gaan. Maar als je het geheel te zien krijgt, blijkt er toch veel meer achter te zitten. Mestdagh heeft een trendverhaal gemaakt zoals dat ook bij mode wordt gedaan, en als je zijn totaalvisie onder ogen krijgt, zeg je na enkele minuten: "Geef me een kwast en een verfpot en ik verander mijn huis!" Vijf verschillende sferen heeft hij gecreëerd, gaande van het neutraalste palet 'Virginity' tot het gedurfdste 'Flexible Fashion'. Verven en behangpapier, of beter gezegd 'geschilderde motieven'. Die zijn te druk om een hele kamer mee te behangen, maar enkele accenten doen wonderen: een kleerkast, de dampkap, enkele smalle stroken van verschillend motiefjes verticaal naast elkaar.

Algemeen directeur Toon Bossuyt van Boss: "Chris heeft een grote authenticiteit, wat maakt dat hij kleuren creëert die net zo goed kunnen aansluiten bij een Flamantinterieur als bij een Maarten Van Severen." Zeggen dat kleuren emoties weerspiegelen en opwekken is een open deur, maar voor de meeste mensen is het geen makkelijke beslissing om de kleuren voor hun woning te kiezen. Daarom zijn de inspiratiecahiers en de grote boeken van Boss zo handig: je ziet de verschillende verven, gecombineerd met het behangpapier, een foto met voorbeelden, en je kunt de vellen uit de map halen en thuis tegen de muur houden en fantaseren. Bossuyt: "Het komt erop aan om goed naar de dromen van de mensen te luisteren, en dan te proberen dat beeld om te zetten in kleuren. Daartoe hebben wij vijf voltijdse kleurenadviseurs in dienst, en om die reden zijn onze verven niet in doe-het-zelfzaken te koop."

Op zijn reizen heeft Mestdagh gemerkt dat er een trend is naar minder 'afgelikte' muren. Daarom zijn er ook twee reliëfpapieren in het assortiment opgenomen die men dan in zijn droomkleuren kan verven. Bossuyt: "Voor de trendboeken hebben we deze keer echte interieurs onder handen genomen, geen decors. Het was niet gemakkelijk om mensen te overhalen om even hun huis leeg te halen en te laten herschilderen. Ik heb het zelf ook gedaan, en ik beken dat ik er ook wat bang voor was. Maar ik vind het geweldig wat Chris ermee heeft gedaan."

Over het afzakkende behabandje en andere signalen

Is het tien jaar geleden? Of langer? Jacqueline Goossens, onze columniste in New York stuurde me een mail met de vraag: "Zie je dat in Europa ook, dat vrouwen de schouderbandjes van hun beha zichtbaar uit hun T-shirt laten komen?" Het moest hier nog beginnen, maar sindsdien komt het ondergoed langs alle kanten uit bovenkleding piepen. Voor wie kort van geheugen is: een afzakkend schouderbandje op een blote bovenarm had in de film lange tijd de signaalfunctie van 'Slechte Vrouw'. Intussen kent iedereen La fille d'O, openen er meer lingeriezaken dan pitabars en voegen ontwerpers hemdjes en jarretelgordels toe aan hun kledingcollecties. Stelden Blondie en Cyndi Lauper in volle newwavetijd nog een subversieve daad door hun lingerie een essentiële rol te laten spelen in hun act, dan is dat vandaag geheel ingeburgerd. Vintagewinkels kunnen de onderjurken in fifties-Hollywoodstijl niet aangesleept krijgen, en wie ze liever nieuw koopt, vindt ze onder andere bij Calvin Klein of Cavalli. Bij de Belgische ontwerpers was het AF Vandvorst die als eerste prominent een lingerielijn toevoegde aan de collectie.

Uit een recente rondvraag bij vrouwen van verschillende leeftijden blijkt dat 77 procent zich helemaal niet gegeneerd voelt om haar ondergoed te laten zien. We hebben natuurlijk voorbeelden genoeg in de sterrenwereld: Victoria Beckham die een fluoroze beha goed zichtbaar draagt onder een transparant zebra topje, Ashley Olsen die haar handelsmerk heeft gemaakt van een zwarte beha onder een dun wit T-shirt en de Desperate Housewives die ronddollen in wat tot voor kort onderjurken waren, nu feestkledij.

Wat begon met een schouderbandje, evolueerde naar de elastiek van een onderbroekje of een string die boven een laaghangende jeans uitstak. Bij Victoria's Secret, het bekende Amerikaanse merk, geloofde men aanvankelijk niet in die trend: "Maar plots werd de achterkant van een onderbroekje een nieuw designconcept", zei woordvoerster Monica Mitro onlangs. "We begonnen ze te versieren met bloempjes, ruches en Swarovskikristallen." En kijk maar eens rond op de gigantische lingerieverdieping van een Marks & Spencer winkel in Londen: nooit waren er zo veel kwikjes en strikjes te zien. Nu elke vrouw haar handtas, laarzen en zonnebril van het seizoen heeft, is het hoog tijd voor een lingeriesetje. Niet om te bewaren voor de intimiteit van de slaapkamer, maar voor het oog van al wie het wil zien.

Dag, ik ben Karl en ik haat Cavalli

Over enkele dagen wordt in alle H&M's van de wereld de speciale Roberto Cavallicollectie onthuld. De Italiaanse meester van de tijgerprint volgt na Stella McCartney, Karl Lagerfeld en Viktor & Rolf. In New York stuntte de bejaarde Italiaanse ontwerper door op een Halloweenparty te verschijnen verkleed als Karl Lagerfeld. "Ik ben Karl Lagerfeld, aangename kennismaking, en ik haat Cavalli, hij is te goed", zo begroette hij de andere gasten. Een vrij openlijke steek boven water aan het adres van zijn collega, die maar al te graag denigrerende opmerkingen maakt over andere ontwerpers.

Gekleed in een jasje van eigen ontwerp, had hij zich voorzien van alle vaste Lagerfeldattributen: een grijze pruik, een hoge hemdsboord, zonnebril, vingerloze zwarte handschoenen en grote ringen. "Ik behoor nu tot dezelfde familie als Karl", zei hij, verwijzend naar hun beider connectie met de Zweedse kledingreus, "en ik wou me graag eens verkleden als Karl. Ik kon toch niet als piraat komen?"

De collectie die hij voor H&M heeft ontworpen is zeer glam-feestelijk en uitgebreid, met kleding en accessoires voor mannen en vrouwen in luipaard- en zebraprint. Ik weet nu al dat er veel grote poezen zullen opduiken op de nieuwjaarsfeesten. Miauw.