Direct naar artikelinhoud

Munt-seizoen dreigt start te missen

Niet alleen automobilisten, ook Munt-directeur Peter De Caluwe heeft te maken met tunnelperikelen in Brussel. Bovendien lopen de renovatiewerken vertraging op, waardoor de start van het Munt-seizoen in het gedrang komt.

Al jaren droomt De Caluwe van een onderaardse verbinding tussen zijn ateliers en het historisch theater aan het Muntplein om de decors op een efficiënte manier van a naar b te brengen.

Gisteren toonde hij trots de realisatie ervan aan de kant van de ateliers. Alleen: de tunnel stopt aan de Leopoldstraat, waar hij onderdoor moet. De reden: ander bevoegdheidsniveau. De renovatie van de ateliers is een zaak voor Beliris (het samenwerkingsverband tussen het Brussels Gewest en de federale staat), die van het historisch gebouw voor de Regie der Gebouwen. Maar het stukje onder de Leopoldstraat is een Brusselse aangelegenheid. De budgetten ervoor zijn vrijgemaakt, maar de vergunning is nog niet rond...

Uitwijken naar Tour & Taxis

Ook de renovatie van het hoofdgebouw loopt vertraging op, waardoor De Caluwe in het seizoen 2016-2017 nog tot november moet uitwijken naar de tent (het 'Muntpaleis') die hij heeft laten bouwen aan Tour & Taxis.

Een grote populaire eindejaarsproductie betekent een recette van ongeveer één miljoen euro. Maar die productie - dit jaar De gouden haan van Rimsky-Korsakov - kan enkel in De Munt gespeeld worden.

Hoewel De Caluwe volhoudt vertrouwen te hebben in de goede afloop, hoor je ook een groot scepticisme: "Ik hoop dat de werken tegen december klaar zijn. Of beter: ik dring er ten sterkste op aan." Ook andere betrouwbare bronnen laten twijfel horen.

Toch heeft De Caluwe heeft het nieuwe seizoen onder het gesternte van vertrouwen geplaatst, met het enigszins cryptische Lohengrin-citaat 'Nie sollst du mich befragen' (Nooit mag je mij iets vragen) als motto. Dat seizoen biedt een ruim geschakeerd repertoire, van Verdi (Macbeth) en Wagner (Lohengrin) tot Bartók (Blauwbaards burcht) en Hosukawa (Matsukaze).

Het getuigt van groot vertrouwen in de nieuwe muziekdirecteur Alain Antinoglu, die twee operaproducties en vijf concerten dirigeert, maar vooral in allerlei jonge of nieuwe regisseurs, zoals Gisèle Vienne of Olivier Fredj.