Direct naar artikelinhoud

Kompany, droom van elke marketeer

'Vincent Kompany is de droom van elke marketeer', zegt Bob van Oosterhout, een autoriteit inzake sportmarketing. En zo denken ze er bij Pepsi duidelijk ook over. De frisdrankengigant koos Kompany als eerste Belg ooit voor zijn reclamecampagne richting WK.

Coca Cola mag dan wel 'the real thing' zijn, het is aartsrivaal Pepsi dat steevast met wereldsterren uitpakt genre Michael Jackson, David Beckham of Beyonce. Sinds gisteren past ook Vincent Kompany in dat rijtje. Pepsi stelde een superteam van negentien internationale voetbaltoppers uit vijf continenten samen voor hun 'Life for Now'-campagne. "Het partnership maakt van Kompany ook een van de legendes van Pepsi, waardoor voetbalfans wereldwijd gaan kennismaken met het talent van Vincent", aldus Jan Verlinden, Marketing Directeur bij Pepsi voor de Benelux. Lovende woorden. Kompany bevindt zich dan ook in mooi gezelschap, van onder andere Messi, Robin van Persie, Mario Gomez, Sergio Ramos en het Britse talent Jack Wilshere.

Bob van Oosterhout staat niet te kijken van de keuze

voor Kompany. Hij is directeur en oprichter van het Nederlandse sportmarketingbureau Triple Double, was in 2009 sportmarketeer van het jaar en werd in 2013 verkozen tot meest invloedrijke persoon in sponsoring. Van Oosterhout kan dus als geen ander de marketingwaarde van het merk Kompany inschatten. "In de huidige wereld kun je als sporter een merk worden, als je sportief top of the bill bent. Maar het publiek wil meer zien: een positief wereldbeeld, maatschappelijke betrokkenheid en normaal gedrag. En Kompany heeft en geeft dat. Hij is een fantastische voetballer, een echte leider, intelligent, mooi en hij laat in alle opzichten zien dat hij betrokken is bij de wereld rondom hem. Eigenlijk is hij een droom voor elke marketeer."

Dat Kompany uit een klein land als België komt, hoeft geen obstakel te zijn. Zijn positie op het veld evenmin, want normaal zijn het toch vooral de spitsen die marketinggewijs scoren. "Kompany is België ontgroeid. Hij is een ster, één van de leiders in de Premier League en gaat het WK spelen. Het klopt dat de aandacht van de marketeers meestal naar de aanvallers gaat. Als verdediger moet je al extreem goede looks hebben, zoals Maldini en Nesta. Dat Pepsi toch voor Kompany kiest, zegt alles over zijn charisme en zijn leiderschap. Hij heeft impact op Manchester City en de Rode Duivels, zowel op als buiten het veld."

Eén kanttekening toch. Pepsi stelde een groep van negentien voetballers voor, maar werkt mondiaal vooral met een Dream Team van zes, onder aanvoering van Messi. "Pepsi werkt op twee fronten: internationaal met Messi en lokaal met bijvoorbeeld Kompany. Hij zal volgens mij vooral ingezet worden in de Benelux en Engeland. Kompany is op dit moment vooral Europees van belang. Hij zal nog niet te zien zijn in de mondiale reclamecampagne."

Daarvoor weegt hij net te licht, al ziet van Oosterhout potentieel. "Manchester City staat niet op het niveau van pakweg Manchester United, Real Madrid of Barcelona. Maar niets zegt dat Kompany de volgende jaren niet kan doorgroeien op marketinggebied. De laatste stap naar mondiale roem is voor Real of ManU gaan spelen."