Direct naar artikelinhoud

Festival van Vlaanderen Gent plant droomeditie

Het Festival van Vlaanderen Gent verkent dit jaar met het thema ‘Beyond Dreams’ de wereld van de droom. Daarom vind je op de affiche met liefst tweehonderd concerten en voorstellingen, een recital van de Nieuw-Zeelandse met de droomstem Kiri Te Kanawa, maar ook de nieuwste creatie van eeuwige dromer Pascale Platel.

Muziekevenement nodigt operadiva Kiri Te Kanawa en actrice Pascale Platel uit

Van 18 september tot en met 7 oktober kan je in de Arteveldestad ook genieten van een aantal nieuwe concepten, zoals een Venetiaans bal, een kinderversie van het grootse openingsfeest OdeGand en een heuse gothic night.

“Het belangrijkste van muziek ligt niet in de noten.” Die uitspraak van Mahler zette de organisatoren van het Festival van Vlaanderen Gent aan het denken. Want: als muziek niet om noten gaat, waarom dan wel? Het ongrijpbare, het vluchtige, het hogere: een wereld voorbij de droom. Vandaar het thema van de 53ste editie van de oudste en populairste van alle regionale vertakkingen van het Festival van Vlaanderen. Al was er ook een prozaïscher reden. “Vorig jaar was ons thema ‘la gioia’, de vreugde. We vonden dat we dit jaar nog verder moesten gaan”, vertelt Jelle Dierickx, de artistiek coördinator van het festival. “En de droom overstijgt de vreugde.”

De namen op de affiche doen ook dromen. Zo staat Kiri Te Kanawa, de wereldberoemde Nieuw-Zeelandse operadiva, op dinsdag 5 oktober op het podium in de Bijloke. Begeleid door pianist Julian Reynolds brengt ze werk van Mozart en Strauss. Verder brengen dirigent Kent Nagano en het Bayerisches Staatsorchester de Metamorphosen van Richard Strauss en de Zevende Symfonie van Anton Bruckner in de Sint-Baafskathedraal, zingen The Tallis Scholars, volgens The New York Times “de rocksterren van de renaissancemuziek”, het Media Vita van John Sheppard en het Gaude Gloriosa van Thomas Tallis in de Sint-Michielskerk en vertolken de Junge Deutsche Philharmonie en de Canadese sterpianiste Angela Hewitt op een concert in de Bijloke onder meer Schönbergs Verklärte Nacht.

Toch is het Festival van Vlaanderen Gent al jaren veel meer dan een aaneenrijging van klassieke concerten. Je vindt ook andere muziekstijlen, dans en theater op het programma. Zo hield Pascale Platel dit jaar de première van haar nieuwe creatie voor het festival. De Gentse actrice gaat aan de slag met La belle et la bête van Jean Cocteau om uit te komen bij C’est moi, le monstre, een voorstelling over het verschil tussen zien en kijken. Bovendien staat ook Babel, de nieuwe dansvoorstelling van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, op het programma. Het slotfeest staat dan weer helemaal in het teken van de Portugese muziekstijl fado. O Fado! brengt drie generaties fadozangeressen op het podium: Celeste Rodrigues, Cristina Branco en Raquel Tavares.

Met OdeGand, het openingsfeest op het water, Avanti!, de muzikale ontdekkingstocht op de fiets en ufo=fou!, een reeks concerten in de Gentse auditoria, heeft het Festival van Vlaanderen Gent ook altijd sterk ingezet op sfeer en feest. “Wij willen een waar festival zijn”, zegt Dierickx. “Een plus een moet altijd drie zijn. Ik ga kijken naar festivals en evenementen over de hele wereld en geloof me, ons festival is een van de meest fabelachtige. Misschien daarom ook dat we nu zelfs navolging krijgen in het buitenland. In Potsdam in Duitsland hebben ze het concept van Avanti! integraal overgenomen. Ik ben daar zelfs mogen gaan uitleggen hoe wij hier de zaken aanpakken.”

De organisatoren bedachten dit jaar ook een aantal nieuwe concepten. Er is de kinderversie van OdeGand, KidsOdeGand, een Venetiaans bal in de Handelsbeurs (compleet met maskers, lakeien en barokklassiekers) en The Dark Night of the Soul, een voorstelling waarbij de traditionele middeleeuwse muziek van de band Qntal ontaardt in een heus gothic concert. Of om het met Dierickx te zeggen: “We mogen al eens zot doen.”

“Ik wil een festival brengen voor alle mensen. Ik wil dat wie louter voor het plezier komt, zich amuseert en leuke dingen ontdekt. Maar ik wil ook dat de kenner die puur voor de muziek komt, aan zijn trekken komt op.” De cijfers lijken alvast aan te tonen dat het Festival van Vlaanderen Gent in die opzet slaagt. Vorig jaar lokte het evenement ruim veertigduizend bezoekers.