Direct naar artikelinhoud

Stroom reacties op sociale netwerken

Socialenetwerksites Twitter en Facebook worden overstelpt met reacties op het busongeval in Zwitserland. 'We willen gewoon onze basisemoties delen, en sociale netwerken kunnen daarin helpen', zegt trendwatcher Tom Palmaerts.

Online rouwen is een fenomeen dat steeds vaker opduikt. Mensen delen zowat alles online, en dus ook hun gevoelens bij dergelijke rampen. Op Twitter worden onder de hashtags #Zwitserland, #busongeluk en #Sierre massaal berichten gepost over de busramp. Zo waren die onderwerpen op een gegeven moment 'trending worldwide', dus internationaal bij de meest besproken onderwerpen van dat moment.

Om 12u 's middags werd er door veel gebruikers een Twitterpauze van vijf minuten gehouden, uit respect voor de overledenen en hun familie. Bekende en minder bekende Twitteraars gingen met elkaar in dialoog in een poging om dit drama te plaatsen. "Dat is een heel goeie zaak", zegt rouwtherapeut Johan Maes. "Die nieuwe mogelijkheden verlagen de drempel om de dood bespreekbaar te maken."

Ook op Facebook wijden heel wat mensen hun status aan het ongeval. Mensen die helemaal geen betrokken partij zijn, maar toch willen tonen dat ze geraakt zijn. Vaak gaat het om korte zinnetjes maar langere, meer persoonlijke reacties als 'ik heb zelf 3 kinderen, ik mag er niet aan denken dat dit hen zou overkomen', zijn geen uitzondering. "We zijn geschokt en geëmotioneerd en willen dat tonen", zegt trendwatcher Tom Palmaerts. "Het is mooi om zien, maar veel meer moeten we er niet achter zoeken."

Toch kan het voor nabestaanden veel betekenen wanneer ze zien dat anderen hun leed delen. "Veel mensen hebben behoefte aan dat soort steun", weet Maes. "Het kan hen helpen om te proberen begrijpen wat onbegrijpbaar is." Een van de bekendste voorbeelden van online rouwen is de blijvende stroom van online rouwbetuigingen aan het adres van Guillaume Van de Stighelen na de dood van zijn zoon Mattias in maart 2011. Er werd toen een speciale blog opgericht om hem te gedenken. Van der Stighelen haalde al meermaals aan dat die reacties hem en zijn familie heel veel deugd hebben gedaan en een belangrijke rol hebben gespeeld in het verwerkingsproces.

Facebook speelt hier dan ook op in: ze hebben een beleid uitgestippeld voor profielen van overledenen, om ervoor te zorgen dat vrienden hun gevoelens op de pagina van die persoon kunnen blijven neerschrijven. Met 'If I die' heeft Facebook trouwens een nieuwe applicatie, waarmee gebruikers een testamentfilmpje kunnen opnemen en na hun dood laten verspreiden. Volgens Maes moet dit niet de norm worden: "Iedereen moet op zijn eigen manier met de dood omgaan. Sommigen hebben er dan ook geen behoefte aan dat mensen die niks met hen te maken hebben, daarin tussenkomen."