Direct naar artikelinhoud

Zoekopdracht: ‘Quora, terechte hype of niet?’

Wordt Quora straks een even ingeburgerde term als Facebook en Twitter? Goed mogelijk als je afgaat op de hype die de voorbije weken ontstond rond dit nieuwe sociale netwerk.

Sinds eind december 2010 verspreidt Quora, een nieuwe sociaalnetwerksite opgericht door twee ex-werknemers van Facebook, zich als een lopend vuurtje. Bedoeling van dit netwerk is dat mensen er vragen kunnen lanceren en antwoorden opvolgen gelinkt aan topics of bepaalde personen die zij relevant vinden. Om actief deel te nemen in dit netwerk dien je uitgenodigd te worden door iemand die al een account heeft op Quora. De kans is dan ook heel groot dat zowat iedere Belg met een Facebook- of Twitterprofiel binnen de komende maanden een uitnodiging krijgt om zich bij Quora aan te sluiten.

“Ik heb het nog maar zelden meegemaakt dat een nieuwe netwerksite in twee weken tijd zoveel leden wist te werven”, vertelt Bart De Waele, zaakvoerder van webbouwer Netlash. De Waele wijst voornamelijk naar de slimme marktstrategie van Quora: “Door gebruik te maken van bestaande netwerksites als Facebook en Twitter vonden ze zeer snel de weg naar het publiek. Voorlopig zitten vooral techneuten op Quora, maar het hoogtepunt is zeker niet bereikt, de komende weken en maanden zal Quora nog groeien. Alleen is de vraag hoe ze daarna de aandacht zullen vasthouden van het grote publiek? Hoe zullen ze zich onderscheiden van andere informatiesites zoals Squidoo, Mahalo of Stack Overflow? Die werden in het verleden ook eerst fel gehypet om daarna zachtjes weer uit te doven.”

Troeven van Quora zijn de hoge kwaliteit van de vragen en antwoorden op hun site en het feit dat Quora ook een sociaal netwerk is. Die netwerkstructuur zorgt voor een gerichte informatiestroom. “Wie nieuw is op Quora krijgt op basis van bijvoorbeeld zijn Facebookprofiel meteen een gefilterd overzicht van onderwerpen die interessant kunnen zijn”, verduidelijkt De Waele. Door het linken aan een bepaald onderwerp of aan een bepaalde persoon, blijf je ook nadien op de hoogte.

Dat Quora knap in elkaar steekt, bestrijdt niemand, maar of het een blijver wordt, daarover zijn de meningen verdeeld. De Waele: “De eerste zes maanden zijn cruciaal voor dergelijke sites. Daarin wordt de verdere richting van het bedrijf bepaald. Quora zou wel eens de weg van Flickr kunnen bewandelen. Alleen is van Quora voorlopig niet duidelijk wat het businessmodel is. De ervaring leert ons dat nieuwe netwerksites het tot drie jaar kunnen volhouden zonder rendabiliteit, zoals Twitter, maar daarna moeten ze toch iets opleveren. Anders verdwijnen ze.”

Voor cijfers is het te vroeg, maar dat er over Quora gepraat wordt, valt niet te ontkennen. Wordt het een instrument voor massacommunicatie of het platform van een nichepubliek? Afspraak binnen drie jaar.