Direct naar artikelinhoud

Crisis weegt ook op Volvo Gent

Volvo Gent leek van alle Belgische autofabrieken het best bestand tegen de crisis. Maar ook boven de Kennedylaan pakken zich donkere wolken samen. Moedergroep Volvo stevent af op rode cijfers.

Het Zweedse Volvo verkocht dit jaar tot dusver 6 procent minder wagens dan in 2011. Volvo besliste daarom vorige week om zowel in de Zweedse assemblagefabriek van Torslanda als in Gent de productie in december te verlagen.

"De productie zal volgend jaar zeker lager liggen dan dit jaar, maar een getal kunnen we daar niet op plakken", zegt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Gent. De autofabriek, waar ruim 5.000 mensen werken, zal dit jaar wellicht net onder de kaap van 260.000 geproduceerde wagens uitkomen.

De kans is reëel dat Volvo dit jaar een operationeel verlies zal lijden, zo liet Samuelsson uitschijnen. De rode cijfers zijn een gevolg van de lagere verkoop, gecombineerd met zware investeringen. De Mey: "Europa blijft volgens onze vooruitzichten zwak. Gelukkig doen de markten in de VS, Rusland, Japan en China het beter. In China is er weliswaar een groeivertraging, maar er is nog steeds groei."

Toch zou Li Shufu, de topman van Geely, zijn geduld verliezen. Hij hoopte bij de overname in 2010 van Volvo een supermerk te maken in zijn thuisland, maar de verkoop bleef onder de verwachtingen. Hij behield de fabrieken in Gent en Zweden om het Europese kwaliteitsimago van Volvo te behouden. Maar nu zit Li opgezadeld met een haperende Chinese groei en dure Europese fabrieken. "Kijk uit voor een versnelling van Volvo's tijdslijn om productie te verhuizen naar China, en daarna het verzet van machtige Europese vakbonden", voorspelt consultant Michael Dunne, kenner van de Chinese autosector, in deWall Street Journal.

Van de Europese activiteiten lijkt Gent de slechtste kaarten te hebben. De Zweedse productiefaciliteiten kunnen immers op beide oren slapen. "Nagenoeg de helft van het 11 miljard dollar zware investeringsprogramma van 2011 tot 2015 zal besteed worden in Zweden", zei CEO Samuelsson gisteren. De eerste wagen die met het nieuwe technologieplatform zal worden gebouwd, is in 2014 de nieuwe XC90. "Dit is een bewijs van Volvo's vastberadenheid om het bedrijf te positioneren als een Zweedse autobouwer", verklaarde de CEO nog.

Van nieuwe investeringen in Gent was gisteren geen sprake. Maakt Volvo Gent zich niet ongerust? "Nee. Dat Zweden de eerste investeringen krijgt, is logisch want daar worden oudere modellen gemaakt", antwoordt woordvoerder Mark De Mey. "De recentere modellen in Gent komen pas later aan de beurt."

Per-Åke Fröberg, woordvoerder van Volvo Car Group, wijst erop dat Gent bijna 100.000 auto's per jaar meer maakt dan Torslanda. "Onze fabriek in Gent speelt een vitale rol in de Volvo Car Group en zal dat ook blijven doen", stelt hij gerust.