Direct naar artikelinhoud

Harry Potter-auteur zet Amazon en Apple een hak

JK Rowling, de geestelijke moeder van Harry Potter, zet de boekenwereld op zijn kop. Met haar beslissing om de Harry Potter-e-books via een eigen site aan de man te brengen zet ze giganten als Apple en Amazon buitenspel en brengt ze andere bestsellerauteurs op ideeën.

JK Rowling worstelde heel lang met koudwatervrees wanneer het over e-books ging. Sinds deze week weten we waarom ze zo lang twijfelde om haar Harry Potter-boeken ook in digitale vorm te verkopen. Rowling had immers geen zin om een behoorlijke hap uit de opbrengsten met Amazon en Apple te delen. Dankzij hun populaire eReaders, Kindle en iPad, domineren die twee bedrijven de e-bookmarkt. En daar maken ze dankbaar gebruik van. Uitgevers die hun boeken via de digitale boekenwinkels van Apple of Amazon aan de man willen brengen moeten in ruil 30 procent van de opbrengst aan hen afstaan.

Dat is buiten JK Rowling gerekend. Zij kondigde deze week Pottermore aan, een website helemaal opgetrokken rond Harry Potter, waar fans ook de immens populaire boeken in digitale vorm zullen terugvinden. De boeken die je op Pottermore downloadt zijn compatibel met een hele reeks eReaders, waaronder ook de Kindle en de iPad. Op die manier legt Rowling een bom onder het huidige verkoopsmodel. Wanneer Rowling in haar opzet slaagt, en die kans lijkt behoorlijk groot aangezien er van de zeven Harry Potter-boeken wereldwijd ondertussen al meer dan 450 miljoen exemplaren over de toonbank gingen, ligt het voor de hand dat andere successchrijvers haar voorbeeld gaan volgen. Ook zij houden liever een zo groot mogelijk deel van hun opbrengsten in eigen handen.

Het initiatief van Rowling mag dan in de Angelsaksische boekenwereld al voor een aardverschuiving zorgen, in het wereldje van de Nederlandstalige e-books is het minder vernieuwend. "Het overgrote deel van de Engelstalige e-books wordt al jaren via Amazon verkocht", legt Geert Joris van Boek.be uit. "Maar omdat er geen Nederlandstalige boeken in hun aanbod zitten experimenteren we in Nederland en België al langer met eigen platformen. Wij hebben onze eigen website waar we e-books verkopen, maar ook WPG Uitgevers heeft bijvoorbeeld een eigen webwinkel voor e-books."

Vanuit zijn eigen ervaring schat Joris de slaagkansen van Rowlings initiatief hoog in. "Het komt vooral op naamsbekendheid aan", vertelt hij. "Mensen moeten je weten te vinden als je ervoor kiest om Apple en Amazon links te laten liggen. In het geval van Harry Potter mag dat geen probleem vormen." Ook in eigen land ziet Joris trouwens mogelijkheden. "Een auteur als Pieter Aspe bijvoorbeeld zou perfect het voorbeeld van Rowling kunnen volgen. Met een beetje gerichte promotie kan ook hij zo'n eigen site met e-books tot een succes maken."

Auteur zonder uitgever slijt miljoen e-books

brussel

De Amerikaan John Locke is de eerste auteur die erin slaagt om zonder uitgeverscontract een miljoen e-boeken te verkopen via de Kindle Store van Amazon. Locke, die in eigen beheer al negen detectiveromans publiceerde, maakte daarbij gebruik van het Kindle Direct Publishing Platform. Dat biedt elke onafhankelijke auteur de kans aan om op eigen houtje e-books via Amazon te slijten.

Locke is de achtste auteur die de kaap van een miljoen Kindle e-books rondt. Hij vervoegt daarmee het gezelschap van 'regulier' uitgegeven bestsellerauteurs als Stieg Larsson, Michael Connelly, Nora Roberts en James Patterson. Met Saving Rachel belandde Locke ook al op de boekenhitlijst van The New York Times. "Het is opwindend dat iemand als John Locke via zelfpublicatie deze mijlpaal weet te bereiken", zegt Russ Grandinetti, vicedirecteur van Kindle.

Locke wijt zijn onwaarschijnlijke succes doodeenvoudig aan de lage prijs van zijn boeken: 99 cent. Zelf steekt hij 35 cent op zak per verkocht boek. Locke smeedt het ijzer meteen terwijl het heet is. Zopas publiceerde hij ook zijn eerste non-fictieboek met de titel How I Sold 1 Million eBooks in 5 Months. Daarin vertelt hij in geuren en kleuren hoe hij zonder literair agent of uitgever en met minimale marketingkosten een miljoen e-books kon verpatsen.