Direct naar artikelinhoud

Opvolger Fyra loopt vertraging op

Arriva, dochtermaatschappij van Deutsche Bahn, krijgt voorlopig geen fiat voor de 'Lage Landenlijn'. Die zou tegen 2015 tussen Brussel en Den Haag rijden, maar volgens de veiligheidsinstantie DVIS zijn nog niet alle veiligheidsaspecten in orde.

Terwijl de NMBS en de NS bikkelen over de financiële afwikkeling van de Fyra, kwamen de Duitsers enkele weken geleden op de proppen met hun eigen alternatief. De Lage Landenlijn zou elk uur tussen Den Haag en Brussel-Zuid rijden. Onderweg zou de trein stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussels Airport en Brussel-Centraal. Reistijd: 2 uur en 20 minuten.

Maar omdat Arriva nog niet over alle veiligheidscertificaten beschikt, kan infrastructuurbeheerder Infrabel geen rijpad toekennen. Bij DVIS valt te horen dat Arriva nog een aantal veiligheidsaspecten in orde moet maken, pas dan kan het een veiligheidscertificaat in de wacht slepen. In dat geval krijgt de Lage Landenlijn wel toestemming om op de Belgische sporen te rijden.

Voor de luchthaven van Zaventem staat er veel op het spel. De luchthaven wil het aantal Nederlandse reizigers in vijf jaar verdubbelen. Vandaag zakken jaarlijks 300.000 Nederlanders af naar Zaventem, maar minder dan 10 procent maakt daarbij gebruik van het openbaar vervoer. Een directe verbinding met Nederland moet het aantal Nederlanders op Zaventem optrekken tot 600.000 per jaar.

Volgens Arriva had de afwijzing door de DVIS niets te maken met een gebrekkige veiligheid. "Het is nog niet bekend welke treinen op het traject gaan rijden. De afwijzing komt dus niet geheel onverwacht. We hadden de rijpaden vooral aangevraagd om te laten zien dat we het echt menen met die Lage Landenlijn." Volgens de organisatie kan de deadline van 2015 nog perfect gehaald worden.