Direct naar artikelinhoud

'The Times' onder vuur wegens weigeren advertentie pro Israël

De Britse kwaliteitskrant The Times ligt onder vuur nadat ze weigerde een advertentie te publiceren over het conflict in Gaza. De krant wordt ervan beticht uitgesproken kant te kiezen tegen Israël.

De gewraakte advertentie is een statement geschreven door Nobelprijsauteur Elie Wiesel en de Amerikaanse orthodoxe rabbijn Shmuley Boteach. In hun tekst roepen ze Amerikaans president Barack Obama en andere wereldleiders op Hamas te veroordelen voor "het misbruik van kinderen als menselijk schild".

De advertentie verscheen afgelopen weekend in vier Amerikaanse kranten: The New York Times, The New York Observer, The Washington Post en The Wall Street Journal. Die laatste behoort tot net als The Times tot de mediagroep News Corp, eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch.

The Times zou de advertentie geweigerd hebben omdat "de uitgesproken boodschap te krachtig en expliciet is en bij een significant aantal lezers van de krant ongerustheid zou veroorzaken". Althans dat zou een leidinggevende van The Times hebben laten weten aan het reclamebureau dat de advertentie moest plaatsen, zo schrijft The New York Observer.

De advertentie werd betaald door This World: The Values Network, een pro-Israëlische organisatie die gesticht werd door coauteur van de advertentie Shmuley Boteach. "Op een moment dat Israël vecht voor zijn bestaan tegen de genocideterroristen van Hamas, weigert de Britse pers - reeds berucht om haar scheve houding tegenover Israël - een betaalde advertentie die elke grote Amerikaanse uitgave met trots op een volle pagina publiceerde", zo stelt Boteach in The Observer.

Pittig detail: concurrent The Guardian besloot de advertentie gisteren alsnog te publiceren en wijdt er op haar website een blogpost aan waarin ze haarfijn de rel uitlegt. "Wij hebben het recht advertenties te weigeren", citeert de krant een woordvoerder van The Times.

The Guardian benadrukt dat "het aanvaarden van een advertentie vanzelfsprekend niet betekent dat de krant de geformuleerde boodschap onderschrijft".