Direct naar artikelinhoud

Belgische software moet Hollywoodsucces voorspellen

Zal een film het goed doen aan de kassa of niet? Het is tot nu toe het betere nattevingerwerk. Het Gentse bedrijfje ScriptBook wil daar verandering in brengen. De software die zij ontwikkelen voorspelt op basis van het scenario of een film hitpotentieel heeft of net niet.

Hollywood beleeft barre tijden, met het voorbije filmjaar als absoluut dieptepunt. In de top tien van de grootste flops aller tijden prijken maar liefst vier films die vorig jaar in de zalen kwamen.

Absolute koploper in het genre is 47 Ronin. De samoeraifilm van Keanu Reeves is goed voor een verlies van naar schatting 150 miljoen dollar. Ook de actieprent R.I.D.P. en Jack The Giant Slayer nestelden zich in de top tien. Zelfs Johnny Depp is tegenwoordig geen garantie meer op succes, getuige daarvan de 120 miljoen dollar verlies die zijn western The Lone Ranger liet optekenen.

En dus zijn de Hollywoodbonzen hardnekkiger dan ooit op zoek naar de heilige graal die hen moet toelaten het box office-succes van een film op voorhand te voorspellen.

Aantal ontploffingen

Pogingen waren er de voorbije jaren genoeg. Taha Yasseri bijvoorbeeld, fysicus aan de Oxford University, beweert dat hij toekomstig filmsucces kan voorspellen op basis van het aantal bezoeken aan de Wikipediapagina van de film in de maanden voor de release.

Internetgigant Google doet dan weer filmvoorspellingen op basis van de belangstelling voor de trailer op hun zoekmachine en de videowebsite YouTube. Op die manier kan Google naar eigen zeggen vier weken voor een release al met 94 procent zekerheid voorspellen hoe het eerste weekend in de bioscoop uitpakt.

"Allemaal voorspellingen die gemaakt worden nadat een film klaar is. Op dat moment zijn de kosten al gemaakt en is het moeilijk om nog in te grijpen", reageert ScriptBook-CEO Nadira Azermai.

Haar bedrijfje kreeg als veelbelovende start-up vorige week nog 25.000 euro toegestopt van Telenet om de komende vier maanden aan de ontwikkeling van hun product te werken. "Wij willen het anders doen, met behulp van data-analyse voorspellen wij het potentieel van een film op basis van het allereerste scenario."

Om dat te kunnen doen, wordt een filmscenario gescoord op een aantal objectiveerbare criteria. Het aantal ontploffingen of achtervolgingen bijvoorbeeld. Of het aantal personages, hun leeftijd en hun onderlinge relaties. Alle gegevens die dat oplevert worden gebundeld waarna het algoritme van ScriptBook ermee aan de slag gaat. Het programma maakt de vergelijking met eerdere succesfilms en bepaalt aan de hand daarvan het potentieel van het onderzochte scenario.

Creativiteit scoort

Dat klinkt als sciencefiction, maar is het eigenlijk niet. In de Verenigde Staten zijn een aantal bedrijven al langer met gelijkaardige experimenten bezig. Met vaak verrassende resultaten.

Neem nu Casablanca. Die film met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman wordt algemeen beschouwd als een meesterwerk. Tot je het scenario tot een rijtje data herleidt. "Te duister, te deprimerend en bovendien duurt de film te lang", is het onverbiddelijke oordeel van Nick Meaney, die met zijn bedrijf Epagogix net als ScriptBook data gebruikt om filmscripts te analyseren. Een fout die ScriptBook niet wil maken.

"Naast de objectiveerbare criteria maken wij gebruik van een creativiteitsindex", legt Azermai uit. Zo wordt onder andere gekeken naar de correlatie tussen de dialogen en de handeling van de personages.

"Wanneer één van de personages zegt: 'Ik schiet je kop er af' terwijl hij op zijn gemak een appel schilt, dan weet je dat je met een creatiever scenario te maken hebt", vertelt Dimitri De Jonghe, die bij ScriptBook de data-analyses voor zijn rekening neemt.

Door daar rekening mee te houden, maken ze bij ScriptBook niet alleen het verschil met de Amerikaanse concurrentie. Ze vermijden bovendien dat atypische films, zoals Casablanca, die niet aan het blockbusterideaal voldoen, bij de selectie uit de boot vallen.

Scenarist Carl Joos, die mee schreef aan De Zaak Alzheimer, The Broken Circle Breakdown en De Behandeling, heeft zijn bedenkingen bij die aanpak. "Mensen zoeken al eeuwenlang naar de succesformule. Zelfs Shakespeare kopieerde scènes uit andere successtukken in de hoop publiek te lokken. Of je een film al dan niet goed vindt, is bovendien een heel subjectief gegeven. Waarschijnlijk zijn auto-achtervolgingen één van de succeselementen van een doorsnee blockbuster, maar ik heb daar persoonlijk een grondige hekel aan."

Of ScriptBook effectief de heilige graal gevonden heeft komen we pas in januari te weten. Dan zouden Azermai en co. een eerste versie van hun programma af moeten hebben.