Direct naar artikelinhoud

Gent zit helemaal strop (en het wordt nog erger)

Een maand lang al draait het verkeer in Gent in de soep. En de ellende is nog niet van de baan, signaleert schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Meer nog: hij raadt af met de auto naar Gent te komen. 'Konden we dit niet eerder zien aankomen? Eerlijk waar: nee.'

Duid je op een wegenkaart van Gent alle werven aan, dan heeft de stad deze dagen veel weg van een bouwput. Anders dan voorzien is het ergste leed nog niet geleden, zeker nu een aantal belangrijke pijnpunten flink wat vertraging oplopen. Zo is de 'fly-over' (B401), de viervaksbaan die het verkeer de stad binnenleidt, nog tot 22 september helemaal afgesloten, terwijl de werken nu rond moesten zijn. Ook de werven aan de Nederkouter en Nieuwe Vaart vragen extra geduld.

Dat de stad dit jaar sowieso met een verkeerskater zou kampen, was eerder aangekondigd. Maar dat het zodanig strop zou zitten, dat niet. "Onvoorziene omstandigheden gooiden de planning van het gewest en de stad in de war", legt Filip Watteeuw uit, sinds anderhalf jaar mobiliteitsschepen van Gent. "Hebben we te veel tegelijk willen doen? Hebben we dit verkeerd ingeschat? Eerlijk waar niet. Het gaat om werken die we niet langer mochten uitstellen, ook voor de veiligheid."

Zo groeide de vrees dat er betonblokken van de fly-over naar beneden konden storten. Eenmaal de werken op gang waren, bleek een zandlaag op de plannen in werkelijkheid een betonlaag. Gevolg: drie weken extra files.

Bij de Nieuwe Vaartbrug bleek een van de bruggenhoofden dan weer in slechte staat. Op de Nederkouter stootte waterdistributeur TMVW onverwachts op een waterlek dat enorme schade kon berokkenen. En zowel op de Brusselsesteenweg als de Brabantdam waren de sporen zo onstabiel dat de trams dreigden te ontsporen.

Watteeuw maakt zich sterk dat hij volop inzet op een tool om beter zicht te krijgen op alle wegenwerken. Maar, voegt hij eraan toe: "Je kunt wegen nu eenmaal niet op punt houden zonder werken. Komt daarbij dat we onze wegen almaar intenser gebruiken. Gentenaars alleen al maken nu dagelijks 70.000 verplaatsingen meer met de auto dan in 2000. Logisch dat je dan meer slijtage krijgt."

Onlangs bereikte ons land de kaap van 7 miljoen voertuigen, zo tonen de statistieken. Waaronder 5,5 miljoen personenwagens. Maar wie naar Gent moet, laat zijn auto toch maar beter thuis, roept Watteeuw op. "Kom liever met het openbaar vervoer of de fiets, als dat kan. Voor wie dat niet lukt, voorzien we verschillende 'park and rides'. Van daaruit kun je verder per huurfiets, bus of tram. Wie dat niet ziet zitten, moet rekening houden met sterk vertraagd verkeer."

Brute pech

Verkeerd bestuur of brute pech? Volgens verkeersexpert Kris Peeters is het dat laatste. "Ons hele wagensysteem beukt tegen zijn grenzen aan", meent de auteur van Weg van mobiliteit. Onze wegen zijn verzadigd. Het minste dat misloopt, heeft grote gevolgen. Eén ongeval met enkel wat blikschade kan zich urenlang laten voelen. Zo kwetsbaar is onze mobiliteit nu eenmaal.

"Zolang we blijven zweren bij de auto zit er niet veel anders op dan ons daarmee te verzoenen. De wagen is slachtoffer van zijn eigen succes. Hoe meer mensen een auto gebruiken, hoe minder snel je anderen kunt bereiken. Het omgekeerde van de gsm, zeg maar."

Vanaf 1 september wordt het dus extra vloeken achter het stuur. Daar zijn ze bij oppositiepartij N-VA niet mee gediend. "Niet dat de stad hier honderd procent schuldig aan is", reageert Siegfried Bracke. "Maar toch. We kunnen alleen maar vaststellen dat de werken hier nooit afgerond raken binnen de vooropgestelde termijn. Bouw dan toch een buffer in, denk ik dan. Anders creëer je problemen. Watteeuw is zijn standpunt om de auto's uit de stad te weren aan het waarmaken. Maar hoe? Door chaos te organiseren."