Direct naar artikelinhoud

'Wie iemand anders macht geeft, wordt daar zelf de dupe van'

Knappe schilderkunst met een duidelijke en uitzonderlijke stellingname

schilderkunst jan van imschoot in brusselse galerie baronian HHHHI

Jan Van Imschoot (°1963) is een van de weinige Belgische kunstenaars die schilderkunst nog gebruiken om een politieke boodschap te brengen. In neoliberale tijden hoort kunst nu eenmaal de regels van de kunst te volgen en een geprofileerde politieke stellingname hoort daarin niet thuis.

Van Imschoot vraagt zich af waarom de kunstenaar zichzelf niet meer bevraagt en zo weinig ethische vragen stelt over het kunstsysteem. Hij hekelt die Vlaamse zelfgenoegzaamheid. Dat wordt voelbaar in de achterruimte van galerie Baronian, via een installatie met twee schilderijen, een nerveus uitgevoerde muurtekening en een beeld waarin de kunstenaar de doodsteek krijgt en gesokkeld staat als 'Jan VI'. De titel van deze tussen sarcasme en ironie dobberende installatie luidt Oh flemish moi. Ze wordt gelardeerd met een sierlijk gepende tekst waarin het verscheurde politieke België wordt geanalyseerd.

Van Imschoot ergert zich mateloos aan de bleke maatschappelijke rol van de kunstenaar en schildert dat in een reeks knappe doeken. Ze doen de rauwheid in het schilderen perfect kantelen in een uitgesproken kritische ondertoon. Die blijkt vooral gericht tegen het Vlaams Blok. Wie iemand anders macht geeft, wordt daar zelf de dupe van is volgens de kunstenaar een antwoord op de lakse houding van de democratische partijen in Brussel tegenover het Blok.

Verder pakt Van Imschoot uit met een uitgebreide reeks schilderijen die bijna allemaal op een dreigende en soms diepbruine manier de drijfveren blootleggen van geweld, (beeld)manipulatie en macht. Het is een geliefkoosd thema in zijn artistieke productie, die het hedendaagse propere geweld in de wereld graag spiegelt met weerzinwekkende beelden van weleer, toen belangen en wreedheid nog zichtbaar waren.

Voorbeeld daarvan is het grote schilderij Hoe men vleiers uit de weg moet gaan, met vluchtig geborstelde soldaten van een executiepeloton die glimlachend de toeschouwers in de ogen kijken. De inwisselbaarheid om bijvoorbeeld 'voor een fles alcohol en een belegde boterham' alles in koelen bloede uit te voeren, is een van de achterliggende thema's van dit monumentale doek.

De tentoonstelling is geen gemakkelijke klus, hoewel Van Imschoot bij alle schilderijen soms cryptische en esthetisch oud ogende teksten schreef.Hij test de leesrichting van zijn schilderijen door ze een lange bespiegelende titel te verlenen. Daardoor worden ze anders gelezen en geïnterpreteerd. De kunstenaar nodigt uit beter te kijken en met het toespelen van tekst ons te helpen inzien dat unieke schilderkunst in staat staat kan zijn kijken, geest en denken op een positieve manier te ontwrichten. Van Imschoot is daarin een schilderende Vlaamse einzelgänger.

Wat recent werk van Jan Van Imschoot Wanneer tot 24/12 van dinsdag tot zondag van 12 tot 18 uur Waar Galerie Baronian. Francey, I. Verheydenstraat 2, Brussel. Info: 02/512.92.95.