Direct naar artikelinhoud

U vraagt, wij maken

Meubels en interieurs op maat: tegenwoordig staan we er weer voor in de rij. Terecht, want maatwerk is origineel, duurzaam en vaak goedkoper dan verwacht. Bij deze ontwerpers kunt u terecht voor unieke stukken die helemaal uw goesting zijn.

OP EN TOP ANTWERPS: DESIGNSTUDIO DIALECT

Achter Dialect zit sinds 2012 het duo Jonas Blondeel (30) en Pierric De Coster (32). Ze maken deel uit van het Antwerpse decor als de mannen achter de terrasmeubels van koffiebar Broer Bretel, de werkplek van productiehuis Rococo, de volledige inrichting van boetiek Step by Step en menig huiskamer.

Jonas heeft een achtergrond als interieurvormgever, Pierric als architect. Dialect is de combinatie van hun twee talen. Waar de eerste vooral actie onderneemt in het atelier en focust op materiaal en technische aspecten, ontwerpt en plaatst Pierric alles in een groter geheel.

Pierric: "We deelden een atelier en kregen een gezamenlijke opdracht. Die viel goed mee en zo ging de bal aan het rollen. Op die manier is Dialect geëvolueerd van een hobby na het werk tot een voltijdse job. Een plan hebben we nooit gehad. Jonas doet gewoon de dingen die hij goed kan en graag doet, voor mij geldt hetzelfde. We vullen elkaar daarin heel goed aan. Nu kunnen we allebei focussen op waar we goed in zijn en de rest loslaten."

En er staat veel op het programma. "We hebben net heel aangename reacties en internationale persaandacht gekregen rond wat we gedaan hebben bij Step by Step en dat heeft enkele opdrachten opgeleverd." In de kledingwinkel in het Antwerpse namen ze zowel de verbouwing als het ontwerp van de meubels voor hun rekening. "Dat is een meerwaarde. Wij fungeren als één contactpersoon, van ontwerp van het geheel, het zoeken van de aannemers, tot het maken van de meubels. Binnenkort gaan we op dezelfde manier aan de slag in een kapperszaak in Hove, een appartement in Antwerpen en een keuken in Brussel."

"Voor het productiehuis Rococo hebben we in drie fases gewerkt. In de eerste fase richtten we het kantoor in, in fase twee ontwierpen we het bureaumeubel, momenteel zijn we bezig met fase drie. Dat is het concept voor de vergaderruimte. Toch een totaalproject - van ontwerp tot uitvoering van een werkeiland - van 9.000 euro." Vaak nemen ze projecten aan voor generatiegenoten. "Het Nero-tafeltje werd oorspronkelijk gemaakt voor een vriend. Het werd opgepikt door Serax, waar het nu geproduceerd en verkocht wordt in verschillende afmetingen en uitvoeringen. "Er is een omwenteling aan de gang. Maatwerk is een investering, maar eentje die we steeds meer bereid zijn te maken."

atelierdialect.be

DAT IS ECHT HELEMAAL IKKE

Naast kleine ontwerpen voor particulieren en grotere producties voor bedrijven en instituten, is Brent Neve (26) ook actief in de organisatie van Interieur,

de creatieve werkplek Muster en het collectief Meubelexpo. Hij ontwerpt en maakt meubels onder de naam IKKE.

Ontwerpen op maat is toegevingen doen. Mensen hebben een idee van wat ze willen. Voor de buurtschool V-Tex in Kortrijk heb ik enkele losstaande meubelen gemaakt die één geheel vormen. Zij wilden stukken gebaseerd op het opensourcemeubilair van ABC (ART BASICS for CHILDREN, red.). Ik heb me daarop gebaseerd zonder mijn eigen stempel uit het oog te verliezen. Het resultaat is een combinatie van tafels, een houten arena met houten en opbergelementen geworden." De uitdaging, het balanceren op dat evenwicht tussen de vraag en de eigen stijl, vindt hij net fantastisch. "Je komt bij mensen thuis en draait even mee in dat gezin, voelt wat ze willen en leert hen kennen. Je ziet plekjes die niemand anders ooit ziet."

Hen op het eind gelukkig maken, geeft hem de goesting om ermee door te gaan. Daarom profileert hij zichzelf momenteel niet als een designer, maar als iemand die een zo goed mogelijk product probeert af te leveren. "Ik vertrek vanuit het materiaal en de duurzaamheid ervan. De Kommode is daar een goed voorbeeld van. Het idee ervoor ontstond in Kopenhagen en is gebaseerd op de nerf van een plant. Vandaar de naam Kommode. Deens voor dressoir."

Brent doet alles zelf. Van het tekenen tot het zagen en afleveren van het eindproduct. "Op die manier hou ik alles in de hand. Maar op een bepaald moment moet je jouw baby durven loslaten."

"Mensen kopen nog steeds veel in meubelwarenhuizen, maar ik geloof dat er iets aan het veranderen is. We kiezen steeds meer voor kleinschalige bedrijfjes en blijven weg van massaproductie."

Brent gelooft in coöperatieven. In het aftoetsen van ideeën met elkaar en die lat hoger te leggen, hoger dan wanneer je alleen zou werken. Daarom werkt hij in een groot atelier. "Het is de bedoeling dat ik op een bepaald moment één focus zal kiezen. Het liefst wil ik collecties maken. En dat aanvullen met het maken van exclusieve meubels op maat. Op dit moment heb ik het gevoel aan de start te staan. Ik kijk en leer veel. Tijdsdruk is er niet, daarom probeer ik overal in mee te gaan. Op een bepaald moment vloeien de dingen wel samen."

atelierikke.be

KIEZEN IS VERLIEZEN

De 30-jarige architecte en designer Lies Van Kerckhove zit achter het totaalconcept van het Gentse restaurant Bodo, ontwierp voor Studio Makkink & Bey en het Designmuseum in Gent, heeft haar eigen keramieklijn en tekent meubels op maat. Haar stijl omschrijft ze als speels met een link naar het verleden.

Lies ging architectuur studeren met de intentie daarin verder te gaan. Maar het was tijdens haar studies dat ze besefte dat de kleinschaligheid van de dingen haar meer beroerde dan grote projecten. Dus ging ze de voortgezette meubelopleiding VOMO in Mechelen volgen. In 2012 richtte ze fragmenture.be op. Een uit de hand gelopen blog, zegt ze. Het is de naam waaronder ze binnenhuisarchitectuur combineert met meubels op maat, keramiek en textiel. Een interactie tussen functionaliteit, verbeelding en materiaal.

"Voor meubelontwerp gaan, was een gevoelsmatige keuze. Op kleine schaal kun je veel meer met details werken en een verschil maken. Het concept is veel vatbaarder voor kleine ingrepen. Ik hou ervan een totaalbeeld te creëren. Van een interieur volledig onder handen te kunnen nemen, van het uittekenen van de grondplannen tot het maatwerk van de meubels die erin moeten komen. Helemaal ergens voor gaan en ervoor zorgen dat het geheel klopt."

Wanneer ze aan het ontwerpen van een ruimte begint, sluipt er sowieso altijd ergens maatwerk in. Als oplossing van een probleem, of omdat de verbeelding het overneemt. "Momenteel ben ik mijn eigen huis en dat van vrienden aan het verbouwen. In mijn hoofd ben ik al een tafel aan het ontwerpen. Het is ook een reden waarom ik op het ontwerpgedeelte focus en het maakgedeelte overlaat aan goede vakmannen. Ik heb er de handigheid niet voor en ben gewoon beter in het van A tot Z ontwerpen."

Carte blanche krijgen, vindt ze fantastisch, al kan het tekenen in opdracht, of volgens de beperkingen van de ruimte ook een troef zijn. "Maatwerk is sowieso pingpongen. De kunst is iets maken waar de klant tevreden over is, maar dat nog steeds duidelijk jouw stempel draagt. Ik probeer altijd een samenhang te creëren. Ervoor te zorgen dat het totaalpakket klopt en een zekere connectie heeft met wat ik eerder al gedaan heb. Op die manier sluipt er een soort van nostalgie in mijn werk."

liesvankerckhove.be