Direct naar artikelinhoud

Belgium's got talent!

Ons land heeft een stevige reputatie hoog te houden in de modewereld. Maar de opvolging is verzekerd. Wie staan er klaar achter de huidige generatie? Maak kennis met de nieuwste lichting.

Kristien Follon (27)

modeontwerpster

► ► Kristien Follon opende dit jaar een eigen atelier en showroom in het centrum van Hasselt. Haar kledij oogt jong en brutaal, met een stevige knipoog naar de undergroundcultuur. Follon wil toegankelijke mode maken, aanleunend bij de leefwereld van haar publiek. Ze verkiest de straten van Brussel boven een dure catwalk in Parijs.

Follon leerde het vak op 16-jarige leeftijd in een gerenommeerd Antwerps productieatelier. Daar maakte ze patronen en showstukken voor Belgische ontwerpers als Walter Van Beirendonck en Bruno Pieters. Op haar 22ste startte ze haar eigen modelabel op: Titi + The German Kid. Eerst voorzichtig via MySpace, maar al snel breidde ze haar collectie uit en richtte ze een eigen webshop op. Haar opvallende prints bleven niet onopgemerkt: in 2011 vroeg JBC om een back-to-schoolcollectie te ontwerpen, en voor T-shirtmerk Teeville mocht Follon een hele capsulecollectie uittekenen. Voor het Hasseltse muziekcentrum Muziekodroom ontwierp ze het personeelsuniform.

Dat ontwerpen gebeurde overigens 's nachts, want overdag werkte ze als verkoopster in een H&M-winkel. Die job gaf haar de financiële vrijheid om Titi + The German Kid rustig te ontwikkelen. Pas toen wegens tijdgebrek te vaak opdrachten moest weigeren, zette ze de stap naar een eigen modecarrière.

Tom Van Der Borght (34)

modeontwerper

► ►Tom Van Der Borght omschrijft zijn stijl als larger than life, een mix van streetstyle en haute couture. Hij ontwerpt zijn stoffen zelf en blinkt uit in gedetailleerd handwerk. In 2012 ontving hij tijdens de fashion week in Berlijn de Premium Young Designer Award. Het gaat hard voor de excentrieke ontwerper, die zeven jaar geleden nog als jeugdwerker aan de slag was.

Op 27-jarige leeftijd besloot Van der Borght om zijn creatieve droom na te jagen. Hij verruilde de sociale sector voor een modeopleiding aan de Stedelijke Academie van Sint-Niklaas en deed dat met overtuiging. In zijn derde jaar won hij de nationale Triumph Inspiration Award en zijn afstudeercollectie Church of Chica was een succes tijdens de modeweken in Berlijn en Parijs. Zijn modefilm Danny werd bekroond met de Emerging Talent Prize op het A Shaded View on Fashion Film-festival. Het grote publiek leerde hem kennen in het begin van 2013, toen hij zijn eerste collectie Aponycalypse voorstelde.

Inspiratie haalt Van Der Borght naar eigen zeggen uit zijn favoriete kinderspel: als kleine jongen hield hij ervan om te doen alsof hij een pony was. Die speelse herinnering vertaalt zich in kleurrijke en uitvergrote ontwerpen, buitenaardse kledij met een kantje aan. Vanaf volgende winter is zijn eerste collectie verkrijgbaar in België, Verenigde Staten, Israël, China en Japan.

WeberHodelFeder (30, 28, 30)

schoenontwerpers

► ► Hoe voelt het om iemand in jouw ontwerp over straat te zien wandelen? "Als een positief antwoord op een liefdesbrief", zegt Matthias Weber. Samen met de Zwitser Niklaus Hodel en de Duitser Florian Feder richtte hij het schoenmerk WeberHodelFeder op. Hun eerste model is een klassieke mannenschoen met velcro's in mosterdgeel, feloranje of diepblauw. Alledrie ontwierpen ze al schoenen toen ze nog aan de academie studeerden. "Samenwerken leek een natuurlijke stap." De eigenaar van de Antwerpse schoenwinkel Croccodillo wou graag een model van het drietal verkopen, en dus stampten ze in vier maanden tijd een eigen bedrijfje uit de grond.

Voorlopig wordt hun ontwerp enkel bij Croccodillo verkocht, maar ze overwegen nu welke boetieks het meest geschikt zijn voor hun producten. De drie dragen hun schoenen zelf. "Enkel zo leer je iets over je eigen ontwerp", vindt Hodel. Hun kantoor is gevestigd Antwerpen. "We hebben hier de mooiste, meest intense jaren van ons leven beleefd en we zijn trots op het Belgische DNA dat ons werk draagt." Op de schoenendoos van WeberHodelFeder staat niet voor niets een zeefdruk van de Antwerpse haven.

Roos Vandekerckhove (37)

modeontwerpster

► ► Het grote publiek kent Roos Vandekerckhove van haar kleurrijke sjaals. Sinds deze lente breidt de Gentse ontwerpster haar lijn uit met een prêt-à-portercollectie en lederen handtassen, en in het najaar worden daar ook schoenen aan toegevoegd.

Vandekerckhove begon haar modecarrière bij Christophe Coppens, waar ze een stage hoedenontwerp volgde. Na een brei-, weef- en lederopleiding verschoof haar aandacht van accessoires naar kledij. Stap voor stap ontdekte ze de verschillende aspecten van mode. Haar interessegebied is groot: veeleer dan zich toe te spitsen op een bepaald segment in de mode, blijft ze steeds nieuwsgierig naar nieuwe technieken en opleidingen.

Het succes begon in 2007 toen Vandekerckhove haar wintersjaals op de markt bracht. In de zomer daarop voegde ze er luchtige truitjes aan toe. Geleidelijk aan groeide haar werk uit tot een totaalcollectie.

De nadruk ligt op tricot. Ze speelt graag met kleur en grafische patronen, een erfenis van haar opleiding grafische kunsten aan het KASK in Gent. Vandekerckhove ontwerpt speciaal voor volwassenen omdat ze het straatbeeld "te grijs" vindt. Het liefst van al ziet ze de verschillende patronen gecombineerd tot een vrolijke mix. Haar huidige collectie wordt in België, Zwitserland, Nederland, Japan en Denemarken verkocht. "Dit jaar valt alles samen. Vroeger had ik soms twijfels over mijn modecarrière. Ik leek maar niet te kunnen kiezen. Maar nu blijkt dat ik mijn passies gerust kan combineren."

Annelie Vandendael (25)

fotografe

► ► Annelie Vandendael is nog maar drie maanden afgestudeerd wanneer ze langs mag komen bij Paul Smith. Het Engelse modemerk is enthousiast over haar portfolio en vraagt haar om de badpakkencollectie van 2013 te fotograferen. Vandendael krijgt de collectie opgestuurd, de shoot mag ze helemaal zelf organiseren: van de locatie tot de decorstukken. "Dat hele denkproces vraagt veel tijd. De foto nemen is eigenlijk het gemakkelijkste werk."

Annelie Vandendael is amper 25, maar heeft al een indrukwekkende staat van dienst. Met haar eindcollectie won ze de prijs van het Amsterdamse Roorda Reclamebureau dat deel uitmaakt van de Photo Academy Award. Ze exposeerde onder meer in het Fotomuseum van Den Haag. Ook fotografeerde ze voor Belgische magazines en kranten. Op goed geluk stuurde Vandendael haar portfolio naar zo veel mogelijk topmensen in het vak. In 2012 nodigde Giovanni Testino haar uit in Parijs. De broer van de beroemde fotograaf Mario Testino beloofde haar boek voor te stellen aan zijn contacten bij Vogue. Wat later vroeg een architectenbureau in Montpellier om hun nieuwe gebouw aan te kleden met een beeld uit haar werk, en sinds kort is ze aangesloten bij een reclamebureau in Kaapstad.

Vandendael brengt de werkelijkheid op een speelse manier. Geen geïdealiseerde modellen, maar vriendinnen die op een natuurlijke manier poseren. Ook toont ze bewust geen gezichten omdat ze wilt breken met de onpersoonlijke en afgeborstelde modefotografie waarbij elke vorm van identiteit verloren gaat.

Clarisse Bruynbroeck (23)

juweelontwerpster

► ► Het werk van de jonge juweelontwerpster Clarisse Bruynbroeck leest als een dagboek. Haar afstudeerproject kreeg de naam Het getekende lichaam mee. De collectie draaide om het tanende lichaam van haar zus. Bruynbroeck vertaalde haar emoties in zilveren constructies die de ribben benadrukken en halssnoeren met metalen of wassen handjes. De Brugse ontwerpster voelt zich meer kunstenaar dan modemaker. "Ik ontwerp geen accessoires die bij bepaalde outfits passen. Voor mij zijn juwelen een manier om mijzelf uit te drukken."

Bruynbroeck rondde vorig jaar haar studies juweelontwerp af aan het Antwerpse Sint Lucas. Ze exposeerde ondertussen al in verschillende galerieën en verkocht stukken van haar eindwerk. Niet alles is even draagbaar, maar toch doet ze haar eigen stukken bijna dagelijks aan. "Mensen spreken me vaak aan wanneer ze mijn juwelen zien. Een keer riep iemand dat hij mijn halssnoer met handjes vies vond. Ik was verbouwereerd. Gelukkig zijn de meeste reacties positief."

Vandaag timmert ze rustig aan haar weg als ontwerper. In de garage van haar ouders werkt ze in haar geïmproviseerde ateliertje aan een nieuwe collectie. Later wil Bruynbroeck een eigen galerie openen waar ze haar ontwerpen en die van anderen kan tentoonstellen. "Ik wil mensen aanzetten tot denken met mijn stukken. De dag dat niemand nog iets aan mijn ontwerpen heeft, stop ik ermee."

Tim Coppens (37)

MODEONTWERPER

► ► Voor de Amerikaanse vakpers is Tim Coppens geen onbekende. Tijdens de afgelopen fashion week in New York kon zijn vierde collectie en catwalkvuurdoop rekenen op jubelrecensies. In België leert het grote publiek de Belgische ontwerper nu pas kennen. De skatecultuur van de vroege jaren negentig die zijn jeugd domineerde, vormde een belangrijke inspiratiebron. "Die eerste show moest iets heel persoonlijks hebben, al is het zeker geen skatecollectie geworden."

Coppens tekent mannenmode met de kennis van een ouderwetse kleermaker en inspiratiebronnen uit de straat. Hij praat steeds in de wij-vorm over zijn bedrijf. "Het merk draagt mijn naam, maar ik werk met een kleine, vaste ploeg die volledig begrijpt waar het label voor staat."

De ontwerper groeide op in het Oost-Vlaamse Moerbeke-Waas en liep school aan de Antwerpse Modeacademie. Daarna timmerde hij stap voor stap aan zijn eigen weg. Hij deed ervaring op bij andere merken voor hij twee jaar geleden zijn eigen mannenlijn startte. "De wens om een eigen modehuis op te richten, is geleidelijk aan gegroeid." Coppens ging eerst in de leer bij Adidas en ontwierp later bij de Amerikaanse ontwerper Ralph Lauren. De Big Apple is sindsdien zijn thuis. "Parijs en Tokio zijn ook fijn, maar hier ben ik op mijn gemak. Na zes jaar vind ik dit nog steeds een ongelooflijke stad."