Direct naar artikelinhoud

Veiligheid spoorwegen versneld aangepakt

Een versnelde invoering van de TBL1+-remsystemen moet de veiligheid op het spoorwegnet verbeteren. Die aanbeveling komt er na versnelde onderhandelingen tussen de NMBS-directie en de vakbonden, waarvan de weerslag vandaag gepresenteerd wordt. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook jonge machinisten beter begeleid en wordt de vertrekprocedure aangepast.

Maand na ramp Buizingen hebben NMBS-directie en bonden aanbevelingen klaar

Op de avond van het treinongeval in Buizingen, gisteren exact een maand geleden, zijn er op het kabinet van bevoegd minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) onderhandelingen gestart tussen de vakbonden en de directie van de drie NMBS-geledingen (NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding) om de veiligheid van de spoorwegen te verbeteren. De weerslag daarvan - een tekst van een veertigtal pagina’s - wordt vandaag voorgesteld aan de pers. Gisterenavond legden de betrokkenen nog de laatste hand aan de finale versie, maar enkele maatregelen waarover een akkoord zou bestaan, lekten al wel uit.

Zo komt er een versnelde invoering van de TBL1+-remsystemen, krijgen jonge treinbestuurders een betere begeleiding en worden ook de vertrekprocedures van de treinen opnieuw bekeken. Er komt meer aandacht voor ‘de veiligheidscultuur’ en ook de werkdruk voor treinbestuurders zal ingeperkt worden. Verdere onderhandelingen in de paritaire comités moeten een concrete invulling geven aan de maatregelen. Over “tientallen” aanbevelingen zou een akkoord bestaan, maar de vakbonden zagen niet al hun eisen ingewilligd, bijvoorbeeld voor een betere vertegenwoordiging in de veiligheidsorganen van het bedrijf.

De meest opvallende maatregel is de versnelling van de TBL1+-remsystemen. Na het treinongeval in Buizingen beloofde minister Vervotte te bekijken of dit een mogelijkheid is. Ze waarschuwde er wel voor dat dit niet ten koste mag gaan van de dienstverlening. Arbeiders in een ploegenstelsel laten werken wordt nu als oplossing genoemd. Over het totale kostenplaatje konden de betrokken partijen gisteren nog geen commentaar kwijt.

Vooraf was er geen deadline voor de onderhandelingen vastgesteld. “Het was de bedoeling zo snel mogelijk een aantal maatregelen te kunnen implementeren”, klinkt het. De presentatie van de nota komt er na toenemende kritiek op de veiligheidsprocedures. Gisteren was er voor de derde keer deze maand sprake van een signalisatiefout in Buizingen.

Zowel de politieke meerderheid als oppositie is verrast over de snelheid waarmee de onderhandelingen tussen de vakbonden en de NMBS-directie worden afgerond. In de oppositie blijft sp.a-Kamerlid David Geerts met een dubbel gevoel achter. “Ik kan het alleen maar aanmoedigen dat er initiatieven ondernomen worden om de veiligheid te verbeteren. Maar dan vraag ik me toch af: als nu een versnelling van de installatie van de remsystemen mogelijk is, had dat dan al niet eerder kunnen gebeuren?”

Ondertussen blijft de Kamercommissie naar het treinongeval in Buizingen verder werken. “De werking van de twee overlapt natuurlijk voor een deel”, klinkt het. “Maar het gaat hier om concrete maatregelen die zo snel mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Het zou jammer zijn de conclusies van de Kamercommissie af te wachten terwijl we nu al de veiligheid kunnen verbeteren.” >2

Nieuw remsysteem sneller ingevoerd

Jonge trein-bestuurders beter

begeleid

Werkdruk personeel gevoelig ingeperkt