Estée Laundry: de waakhond op Instagram van de beautywereld
Er komt heel wat kritiek op de beautywereld: van copycats tot culturele toe-eigening. Instagrampagina Estée Laundry houdt een oogje in het zeil en roept merken op het matje.
Enkele weken geleden lanceerde Rihanna’s make-upmerk Fenty Beauty een highlighter die de naam ‘Geisha Chic’ kreeg. Al vonden mensen op het internet het potje minder ‘chic’ en vooral meer ‘cultureel ongepast’. Amper een week later werd aangekondigd dat het product niet meer verkocht zou worden en werden excuses aangeboden. Wie was een van de eerste die dit opmerkte? Juist ja, waakhond Estée Laundry.
Maar Estée Laundry is niet de eerste waakhond op Instagram. Ook voor de modewereld is er een bekend equivalant: Diet Prada roept copycats in de modewereld al langer op het matje. Maar Estée Laundry maakt naam voor zichzelf. Ze zijn de eersten die zich bezighouden met de beautywereld. Een gebrek aan inclusiviteit, transparantie en verantwoording kan niet meer.
“Het ergste wat merken kunnen doen na negatieve kritiek is zwijgen en hopen dat het wel overwaait. Het internet vergeet dingen nooit”, vertelt Estée Laundry aan The Guardian. Ze beschrijven zichzelf als ‘een klein beautycollectief dat zich richt op het brengen van transparantie, eerlijkheid en gelijkheid in de beautyindustrie’. “We waren verrast en erg blij met Fenty’s snelle reactie. De meeste merken worden defensief en gaan in de aanval.”
Estée Laundry heeft zo’n 60.000 volgers op Instagram waaronder heel wat beautyeditors, mensen uit de pr-wereld en zelfs Victoria Beckham. Dat ze succes hebben, is duidelijk, maar daar willen ze niet mee te koop lopen. “Het is belangrijk dat de focus niet op ons ligt, maar op de onderwerpen die we behandelen.” Het samenwerkingsverband bestaat uit mensen die werken in de beautyindustrie. Diet Prada deed al uit de doeken een duo uit New York te zijn terwijl Estée Laundry verklapt ‘een handvol’ mensen van over verschillende steden te zijn.
Maar merken zijn niet altijd opgezet met Estée Laundry’s posts. Huidverzorgingsmerk Drunk Elephant bracht een nieuwe lijn uit die volledig ‘clean’ zou zijn, al is daar volgens het account een luchtje aan. Een claim waar oprichtster Tiffany Masterson niet mee kan lachen. Na heel wat discussies via de app besloot ze volgens Estée Laundry dan ook om hen te blokkeren. Ook beautymerk Glossier, Beautyblender en zelfs Kim Kardashian-West lagen al met het collectief in de clinch.
Al geven ze toe dat ze het niet altijd aan het rechte eind hebben. “We proberen altijd het juiste te doen, maar het gebeurde al dat we een post moesten verwijderen nadat we de andere kant van het verhaal hoorden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
Lippen komen in alle vormen en maten. Ze geven ook meer prijs over ons innerlijk dan je zou denken. De Nederlandse Rhené Emmerich en Bertie Koussen lezen gezichten als beroep. Ze verklappen wat de vorm van jouw mond betekent aan de hand van enkele bekende namen. “Mensen met deze soort lippen kunnen hard uit de hoek komen.” -
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
De internationale modescène is binnenkort een monument armer. Eind juni buigt Dries Van Noten (65) een laatste keer op de Parijse catwalk — ongetwijfeld onder een staande ovatie — om naald en draad nadien voorgoed in de kast te stoppen. Dat kondigde de Belgische modeontwerper, die al 38 jaar onder eigen naam kleren maakt, zelf aan. “Hij is met voorsprong de beste designer die ons land ooit gehad heeft.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
Die blozende wangen wijzen misschien op rosacea. “Bepaalde prikkels kunnen de huidaandoening verergeren”
-
Is dit echt het ideale tijdstip om te smeren? Huidexpert: “Extra hydrateren is dan belangrijk”
-
OPROEP. Ben jij grote fan van Dries Van Noten en wil jij op de foto?
Staat Dries Van Noten voor jou synoniem met stijl? Hangt jouw kast vol met stuks van de ontwerper, of zweer jij bij die ene jas van het merk? Je bent niet alleen: de designer heeft héél wat fans. NINA is op zoek naar Belgische liefhebbers die minstens een aantal stuks van Dries Van Noten verzamelden, en ermee op de foto willen. -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer