Direct naar artikelinhoud

Duval Guillaume en co. zullen niet afreizen naar peperduur festival wegens crisis

Belgische bureaus sturen hun kat naar reclamefestival in Cannes

Nooit eerder zal op het wereldberoemde reclamefestival van Cannes zo weinig volk geparadeerd hebben op de Croisette. Heel wat Belgische bureaus hebben beslist om eind juni door de crisis niemand naar het evenement te sturen. 'Het is kiezen tussen jobs redden of naar Cannes gaan', zegt André Duval van Duval Guillaume. 'Dan is de keuze snel gemaakt.'

Door Brecht Decaestecker

BRUSSEL l Toch zijn er enkele bureaus die thuis blijven geen optie vinden. 'Het is net nu dat je in Cannes creativiteit moet gaan opsnuiven', vindt Jens Mortier, die met zijn volledige bureau mortierbrigade naar Zuid-Frankrijk vliegt.

Wat Rock Werchter is voor muziekliefhebbers, dat is het reclamefestival van Cannes voor iedereen in de reclamesector. Maar terwijl nu al nauwelijks nog kaartjes verkrijgbaar zijn voor het tuinfeest van Herman Schueremans loopt het alles behalve storm voor de hoogmis van de advertentie-industrie. Het merendeel van de Belgische reclamebureaus laat weten eind juni met minstens de helft minder mensen naar de Côte d'Azur te vliegen. Duval Guillaume neemt jaarlijks een pak klanten mee en was vorig jaar nog present met een delegatie van vijftig mensen, maar heeft beslist om dit jaar niemand te sturen.

"Bij ons is het kiezen tussen Cannes en - zo zal ik het maar uitdrukken - 'levens redden'", aldus André Duval, oprichter en zaakvoerder van het bureau. "Je moet weten dat die trip ons jaarlijks 150.000 à 200.000 euro kost. Dat komt omdat we altijd met veel mensen gaan, maar we vinden: als we dat niet kunnen doen, kunnen we beter allemaal niet gaan. We gaan niet de discussie voeren wie wel en wie niet. Let op, wie op eigen kracht wil gaan, mag dat gerust maar een officiële delegatie van Duval Guillaume zul je daar dit jaar niet tegenkomen."

Een zelfde, iets minder extreem geluid hoor je ook bij de andere bureaus. Zelfs bij de Belgische vestigingen van grote internationale groepen, zoals TBWA en Saatchi & Saatchi. "We moeten dit jaar nu eenmaal wat meer op de rem staan", aldus Kris Govaerts, managing director bij TBWA/Brussels. "Wij sturen twee mensen. Eén daarvan zetelt in de jury, waardoor hij op uitnodiging van de organisatie kan gaan. De andere heeft een prijs gewonnen die toegang geeft tot het evenement." Die toegang is niet goedkoop. Een ticketje om tijdens het reclamefestival het beroemde Palais des Festivals binnen te mogen lopen, waar alle interessante lezingen plaatsvinden, kost al snel 3.000 euro per persoon. "De prijs is dit jaar, vreemd genoeg, zelfs nog gestegen", vertelt Govaerts. "Wij moeten net als iedereen op 'de kleintjes letten', waardoor het dit jaar in Cannes veel minder zal zijn. Het is dat of mensen wegsnijden."

Low budget

Bij Famous, het bureau dat vroeger LG&F heette, gaat een aantal mensen wel. "Wij vinden het nogal evident dat de creatief directeurs gaan", vertelt Tim Driesen, een van de creatief directeurs van Famous. "Verder gaan ook een paar teams die een creatieve prijs hebben gewonnen, waardoor hun toegangsticket betaald is. We zijn nog aan het bespreken met hoeveel we zullen gaan, maar het zal toch met een pak minder zijn dan vroeger."

"Zeker met de helft minder", zegt Marc Michils, gedelegeerd bestuurder van Saatchi & Saatchi, over zijn delegatie. Michils beweert dat die beslissing is versneld door de crisis, maar dat ze ook zonder crisis met een kleinere groep naar de Croisette waren afgereisd. "Cannes is zeer duur geworden", vertelt hij. "Al jaren denk ik dat dat soort wedstrijden op die manier zichzelf uit de markt aan het werken zijn. Je begint je dan af te vragen wat het doel van de reis nog is. Dat is: kennis verzamelen, innovatief leren te zijn en de standaard van de markt ontdekken. Dat willen we blijven doen, want creativiteit is meer dan ooit bepalend voor een bureau. Maar dat kan ook efficiënter, door bijvoorbeeld een mini-Cannes in eigen huis te organiseren. De mensen die toch kunnen gaan moeten de anderen dan uitvoerig briefen over wat ze ontdekt hebben."

Allemaal vrezen ze dat het bijzonder rustig zal worden in het zuiden van Frankrijk. "Voor ons is de vlucht nog betaalbaar", vertelt Tim Driesen van Famous. "Maar voor wie uit Japan of Brazilië moet komen, wordt het festival wel zeer duur. Het is niet voor niets dat de organisatie ons momenteel bestookt met mails zoals 'how to stay low budget in Cannes'."

André Duval (Duval Guillaume):

Die trip kost ons 150.000 tot 200.000 euro. Dat kan nu niet

n Het Palais des Festivals in Cannes, waar jaarlijks het wereldberoemde reclamefestival plaatsvindt. Een toegangsticket kost 3.000 euro per persoon, wat veel bureaus te duur vinden.