Direct naar artikelinhoud

Studio Brussel bijna even groot als Q-music met dank aan 'Music for Life'

Studio Brussel had vorig najaar een marktaandeel van 12,5 procent. De zender dankt zijn recordscore aan Music for Life.

Het CIM, het centrum dat de luistercijfers registreert door zowat 8.000 mensen een luisterdagboek te laten invullen, mat voor het eerst de cijfers tot en met 24 december. Een meevaller voor Studio Brussel omdat de Music for Life-actie van 17 tot en met 23 december liep. De actie viel de voorbije jaren steeds buiten de onderzoeksperiode.

Het succes van Music for Life laat zich meteen vertalen in de cijfers: een marktaandeel van 12,5 procent en een gemiddeld bereik van 667.000 mensen per dag. In het najaar van 2010 was dat nog 11,5 procent marktaandeel en 648.000 mensen.

Door de stijging zit Studio Brussel voor het eerst Q-music op de hielen. De radiozender van de Vlaamse Mediamaatschappij had in het najaar van 2011 een marktaandeel van 14 procent. In het najaar van 2010 was dat 14,3 procent.

Eenzaam aan de top blijft Radio 2. Hoewel de radiozender wat aan populariteit inboet, is hij met een marktaandeel van 27,9 procent nog altijd dubbel zo groot als nummer twee. Dagelijks luisteren er gemiddeld 1,62 miljoen mensen naar Radio 2. Die luisteraars blijven bovendien ook het langst bij de zender: de gemiddelde luisterduur bij Radio 2 is 252 minuten.

Bij de andere zenders zijn de verschillen kleiner. Radio 1 heeft een marktaandeel van 8,7 procent. De zender schommelt nu al een paar jaar rond de negen procent. De luisteraars van Radio 1 stemmen wel het minst lang af op de zender met gemiddeld 145 minuten per dag.

Ook MNM lijkt een evenwicht gevonden te hebben met een marktaandeel van negen procent. Klara blijft de kleinste VRT-zender met 2,2 procent marktaandeel. Alle VRT-radio's samen hebben een marktaandeel van 60,7 procent, goed voor een dagelijks bereik van 2,9 miljoen Vlamingen.

Bij de commerciële zenders zijn JOE fm en Nostalgie nu even groot met een marktaandeel van 6,6 procent. JOE fm verliest in vergelijking met vorig najaar wel een procent, terwijl Nostalgie er net geen procent bijkrijgt.